Truemag

  • Novinky
  • Připravujeme
  • Pořádané akce
  • Vydané knihy
  • E-shop
  • Čeština
  • Výuka šachu
  • Šachový turismus
  • O nás
Domů » Cedulka na dveřích nestačí

Cedulka na dveřích nestačí

Prakticky každý sportovec může usilovat o sponzorský kontrakt, který jemu zajistí peníze a firmě jméno a propagaci. Globální výdaje na sportovní sponzoring rostou, většina špičkových firem vykazuje v tomto ohledu aktivity. Jaké možnosti má v této oblasti šachista?

Šachy se potýkají s jednou základní ambivalencí – na jednu stranu nejsou ve srovnání s jinými sportovními aktivitami divácky či mediálně tolik atraktivní, na stranu druhou mají potenciál v tom smyslu, že šachisté obecně bývají považováni za chytré a přemýšlivé osobnosti. A šachy samotné si s sebou pro svou komplexnost nesou označení „královská hra“. Další ambivalence spočívá v tom, že největší šanci získat individuálního sponzora mají TOP hráči – tedy ti, kteří jej na druhou stranu nepotřebují tolik jako hráči druhého sledu. V individuálním sponzoringu ale nejde pouze o vztah sponzora a šachisty. Důležité je doplnit třetí významnou stranu interakce – šachovou veřejnost či fanoušky. Sponzoring u klasických sportů využívá emocionální náboj fanoušků, třeba identifikaci s fotbalovým klubem. Je jasné, že v případě šachu podobný emoční náboj tolik nefunguje, na druhou stranu jej mohou částečně nahradit výše zmíněné „pozitivní konotace“ šachu. A jak se dají šachisté sponzorsky využít? Součástí sponzorské smlouvy může být tzv. VIP servis – zvláštní přístup, který sponzorovi umožní být součástí šachového dění. „Špičkový šachista může nabídnout vysoký intelekt, účast na besedách, propagační akce s dětmi, založení internetových stránek či blogu a publikační činnost. Zapotřebí je však podnítit zájem médií,“ jmenuje příklady Tomáš Polák.

Gennadij Timoščenko dává konkrétní příklad toho, jak sponzory nikdy nezískáte: „Dám vám smutný příklad. Jak víte, SŠZ řadu let sídlil v Bratislavě na Junácké ulici. V Domě sportu, v posledním patře, úplně na konci chodby. Před lety tam bylo na dveřích jeho kanceláře malými písmeny napsáno: „Slovenský šachový svaz hledá sponzory.“ Bohužel, ani jeden sponzor tam náhodou nepřišel…“ V Šachovém týdeníku 5/2012 najdete na téma individuálního sponzoringu v šachu názory a zkušenosti řady šachových osobností.

Led 18, 2012Kubeczka Ales
Mat Phila Marlowa(3) Tata Steel režírují Aronjan s Carlsenem

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Kubeczka Ales
18 ledna, 2012 Sponzoring
Nejnovější příspěvky
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025
    Světová jednička přijíždí do Prahy
  • ČEZ CHESS TROPHY 2024
    Izrael poráží české velmistry
  • Palba ostrými černými
  • Výstava a obrazová monografie století
  • První číslo roku
Nejnovější komentáře
    FIDE - Mezinárodní šachová federace sdružující šachysty z celého světa. www.fide.com
    ECU - Evropská šachová unie sdružuje evropské šachové federace. www.europechess.org
    Šachový svaz ČR - sdružuje šachysty v české republice. www.nss.cz
    Pražská šachová společnost, z.s. Email: prazska.sachova@gmail.com IČO: 26669897 Sídlo: Na zájezdu 1940/6
    2025 © Praguechess
    Truemag theme by StrictThemes