Prakticky každý sportovec může usilovat o sponzorský kontrakt, který jemu zajistí peníze a firmě jméno a propagaci. Globální výdaje na sportovní sponzoring rostou, většina špičkových firem vykazuje v tomto ohledu aktivity. Jaké možnosti má v této oblasti šachista?
Šachy se potýkají s jednou základní ambivalencí – na jednu stranu nejsou ve srovnání s jinými sportovními aktivitami divácky či mediálně tolik atraktivní, na stranu druhou mají potenciál v tom smyslu, že šachisté obecně bývají považováni za chytré a přemýšlivé osobnosti. A šachy samotné si s sebou pro svou komplexnost nesou označení „královská hra“. Další ambivalence spočívá v tom, že největší šanci získat individuálního sponzora mají TOP hráči – tedy ti, kteří jej na druhou stranu nepotřebují tolik jako hráči druhého sledu. V individuálním sponzoringu ale nejde pouze o vztah sponzora a šachisty. Důležité je doplnit třetí významnou stranu interakce – šachovou veřejnost či fanoušky. Sponzoring u klasických sportů využívá emocionální náboj fanoušků, třeba identifikaci s fotbalovým klubem. Je jasné, že v případě šachu podobný emoční náboj tolik nefunguje, na druhou stranu jej mohou částečně nahradit výše zmíněné „pozitivní konotace“ šachu. A jak se dají šachisté sponzorsky využít? Součástí sponzorské smlouvy může být tzv. VIP servis – zvláštní přístup, který sponzorovi umožní být součástí šachového dění. „Špičkový šachista může nabídnout vysoký intelekt, účast na besedách, propagační akce s dětmi, založení internetových stránek či blogu a publikační činnost. Zapotřebí je však podnítit zájem médií,“ jmenuje příklady Tomáš Polák.
Gennadij Timoščenko dává konkrétní příklad toho, jak sponzory nikdy nezískáte: „Dám vám smutný příklad. Jak víte, SŠZ řadu let sídlil v Bratislavě na Junácké ulici. V Domě sportu, v posledním patře, úplně na konci chodby. Před lety tam bylo na dveřích jeho kanceláře malými písmeny napsáno: „Slovenský šachový svaz hledá sponzory.“ Bohužel, ani jeden sponzor tam náhodou nepřišel…“ V Šachovém týdeníku 5/2012 najdete na téma individuálního sponzoringu v šachu názory a zkušenosti řady šachových osobností.
Napsat komentář