Známý malíř Martin Velíšek po letech mlčení zase začíná tvořit a jedním z jeho nových děl je obraz pro plakát šachového festivalu ČEZ CHESS TROPHY 2015. Velké soustředění a energie, ale také veselá hravost prýští z obrazu dvou šachistů. Snad hrají, snad už jen analyzují, u šachovnice jsou jak vyřezaní, jako sochy, objekty našeho zájmu a pozorování.
Šachový festival, v němž se nejlepší český šachista David Navara utká se sedmým nejlepším hráčem světového žebříčku, filipínsko-americkým velmistrem Wesley So, začne za dva měsíce. Do diářů si napište 12. až 16. června v Michnově paláci v Praze na Kampě. Toto místo se osvědčilo v minulých ročnících šachového festivalu ČEZ CHESS TROPHY, je to klidná oáza v centru velkoměsta, kousek od parku a Čertovky, starobylý palác s příjemnou atmosférou. Na obrázek, jež vás bude z plakátů na Kampu zvát, se můžete podívat již nyní.
Vyznění celé akce začíná již designem jejího plakátu. „Má-li být šachová akce krásná a podařená, musí být krásné a pečlivě připravené i všechny detaily. Nejde jen o výběr zajímavých velmistrů s atraktivním herním stylem, což velmistři Navara a So bezesporu jsou, ale také třeba o výběr vtipných a pohotových komentátorů, kteří budou ve vedlejším sále probíhající partie vysvětlovat a glosovat. A důležitý je i výběr prostor pro uspořádání akce, či výtvarné řešení plakátů,“ říká předseda Pražské šachové společnosti Pavel Matocha.
Obraz Martina Velíška pro plakát na ČEZ CHESS TROPHY 2015, nakreslený v březnu 2015.
Pražská šachová společnost již několik let oslovuje známé české výtvarníky, aby navrhli plakát na její akce. Na minulé ročníky ČEZ CHESS TROPHY to byli například Luděk Bárta a Richard Cortés, Šachovému vlaku zase dávali design Jiří Slíva, Miroslav Pošvic a letos Miroslav Barták.
Martin Velíšek (* 1963), autor plakátu pro ČEZ CHESS TROPHY 2015 vystudoval střední uměleckoprůmyslovou školu v Kamenickém Šenově (1979–83) a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (1983–1989, sklářský ateliér). Kromě desítek obrazů a skleněných artefaktů, je autorem řady obálek pro nakladatelství Argo, kde vydal svou knihu Lyžaři a prostorovou knihu Už jsme doma 11 (této kapele maloval obaly desek i plakáty). Ilustroval knihu Babička, výtvarně pojal hospodu U vystřelenýho oka v Praze na Žižkově. Spolupracoval na filmech Fimfárum Jana Wericha a Fimfárum 2, za něž získal České lvy za nejlepší výtvarné řešení a nejlepší výtvarný počin.
Vystavuje od roku 1987. Dříve se věnoval hlavně sklu, v polovině devadesátých let ale trojrozměrný prostor téměř opustil a přešel k malbě a kresbě na plátno či papír. Jeho společná výstava s kamarádem Michalem Machatem na počátku devadesátých let ve Znojmě skončila veselým skandálem, když ředitel tamního muzea zahaloval expresivně zobrazená dámská přirození.
Česká televize o něm uvedla dva dokumenty: Jaro, peklo, podzim zima (1994) a Ateliér civilistního parealisty (1996).
Šachová kresba Martina Velíška z roku 1997.
Metafyzik. Pomalované tavené sklo na kovové konstrukci. Dílo z roku 1991.
Napsat komentář