Šachový svět je obydlen lidmi všemi – velikány i veličinami, chytráky i mudrlanty, figurami i figurkami. Kráčíval jsem krajinami šachu rád a pozorně jsem se snažil vnímat hory i nížiny tohoto světa. Balzac to dělal taky tak a svůj románový cyklus nazval Lidskou komedií. Dante se vyjadřoval ve verších, pročež své pozorování lidské lopoty označil za Božskou komedii. Mám-li si vybrat mezi komedií a tragédií, beru to první. Jsem na straně veselosti. Šachy s úsměvem mám radši než šachy se zarputilou vážností.
„Hele, redaktorskej,“ povídá vítěz, „chviličku poseď a pak tu partii spolu proberem, ale teď ti musím udělat ten slíbený elixír.“ A bere láhev a kamsi mizí. Vrací se za pět minut. Litr červeného se zmenšil na slabý čtvrtlitr. Mistr studiového šachu poučuje študenta, že výroba elixíru je náročný proces. Koštuju Haškův vynález, ale ano, je to docela dobré pitivo, tak něco na způsob železitého vína pro šestileté školáky. Potom jsme upili drobet Caro-Kanna a zjistili, že o tomhle zahájení nemám ani páru. Také veškerá má další střetnutí s fenomenálním mistrem studiového šachu byla zalévána elixírem života a marnou snahou o zdolání vršovického Mont Blanku.