Truemag

  • Novinky
  • Připravujeme
  • Pořádané akce
  • Vydané knihy
  • E-shop
  • Čeština
  • Výuka šachu
  • Šachový turismus
  • O nás
Domů » Drobná esej o nebezpečí automatičnosti

Drobná esej o nebezpečí automatičnosti

Mnoho věcí ve svém životě děláme automaticky. Některé prakticky od narození, jiné se musíme naučit. U mnohých si ani neuvědomujeme, že je děláme vlastně dnes a denně. Dnes Vás, moji věrní čtenáři, seznámím se dvěma nedávnými příhodami, které se mi staly. Přestože jedna je čistě šachová a druhá naopak zcela nešachová, obě mají společného jmenovatele: AUTOMATIČNOST.

V 10. kole extraligy jsem hrál černými s velmistrem Kempinskim. Přípravě jsem mnoho času nevěnoval, soupeř totiž hrává spíše vedlejší varianty. Přesto se hrálo Ben-Oni, konkrétně varianta. 1.d4 Jf6 2.c4 c5 3.d5 e6 4.Jc3 exd5 5.cxd5 d6 6.Jf3 g6 7.Sg5 Sg7 8.Jd2. V tuto chvíli jsem si vybavil nuance celé varianty, tj. nejen to, že černý může postupem g+h pěšců „získat“ bílého černopolného střelce, ale i další drobnosti, které jsem si dva či tři roky zpátky v této variantě připravoval. Tudíž jsem poměrně rychle a především AUTOMATICKY pokračoval 8…h6 9.Sh4 g5 10.Sg3 Jh5. Nyní se soupeř na několik minut zamyslel a zahrál 11.Da4+. To mě velmi překvapilo, neboť nic takového jsem si v dané variantě nepamatoval. Až po šachu bílou dámou jsem si uvědomil strašlivou věc: úplně jsem zapomněl vložit tahy a6-a4! Místo konkrétního uvažování jsem poněkud slepě následoval AUTOMATICKÉ rozestavení dané varianty. Musel jsem zahrát 11…Kf8 a přijít tím o rošádu. Kupodivu to velký problém není (ačkoliv jsem si během partie myslel, že je) a když už jsem kolem 20. tahu dosáhl rovné pozice, dokázal jsem partii během dvou tahů totálně „zazdít“.

Po kruté letošní zimě jsem jednoho dne naprosto v klidu sedl do auta, nastartoval, zapnul světla, zařadil zpátečku… a v tu chvíli jsem si všiml několikacentimetrové praskliny v levém horním rohu čelního skla. Zřejmě nějaký kamínek, jehož nárazem se spustilo vnitřní pnutí. Asi čtrnáct dní jsem ještě jezdil, jelikož se však prasklina začínala nebezpečně zvětšovat, domluvil jsem výměnu skla. Odvezl jsem svého „Mazdíka“ do servisu a za pár dní si ho vyzvedl. Vše proběhlo zcela hladce. Druhý den jsme se s přítelkyní přesunuli z Olomouce do Náměště. Večer jsme se s tatínkem potkali před autem a táta se samozřejmě hned podíval, jak vypadá nové čelní sklo. Vzápětí se mě zeptal, jak to dopadlo s dálniční známkou… a v tu chvíli jsem ztuhl jako pařez! Vůbec, ale VŮBEC mě nenapadlo, že bych si měl před výměnou skla sundat známku! Jinak řečeno, VŮBEC mě nenapadlo, že po výměně skla nemám dálniční známku! Skoro celou cestu do Náměště jsem tak jel „na černo“. Myslím, že kdyby mě zastavili příslušníci zákona a ptali se mě, jak je možné, že jedu po dálnici bez známky, zřejmě bych jim nějakou chvíli zarytě tvrdil, že známku samozřejmě mám!…:)

I zde se myslím projevila určitá AUTOMATIČNOST: dálniční známku (obzvláště roční) člověk prostě nalepí na sklo a pak ji celý rok vůbec neřeší, protože ji tam prostě má…

Rada(y) pro dnešní den tedy zní: ne vždy je dobré dělat všechno automaticky a pokud Vám budou měnit čelní sklo, nezapomeňte si sundat dálniční známku…🙂  


Kvě 1, 2012David Kaňovský
Šachy a životosprávaMaličkosti
Comments: 3
  1. Tobi
    1 května, 2012 at 9:20 pm

    v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 …a já bych jen dodala, hlavně se ji nepokoušejte sundat sami  , protože je téměř nemožné sundat ji bez poškození a v rámci výměny skla to běžně dělají pracovníci servisu nějakou chemií (mimochodem by měli automaticky, pokud je na skle nalepená, bez říkání, takže na Vašem místě bych si do servisu rozhodně zavolala).

    Pěkný blog!

  2. Vladimir
    2 května, 2012 at 5:48 pm

    Dobrym sposobom ako nepodlahnut automatickosti je pouzivat zaroven jedno auto s automatickou a druhe s manualnou prevodovkou a ako spestrenie odporucam pri aute s automatom typ auta bez paky (preradovanie je na volante). A nezabudnut jedno mat na benzin a druhe na diesel, aby ste mali spestrene aj tankovanie. A aby som nezabudol, tak samozrejme mat len na jednom aute nalepenu celorocnu nalepku z okolitych statov, kam pravidelne cestujete.

    PS: A tuto „zabavu“ mam doma  a chapem, preco manzelka odmieta chodit „mojim“ autom. 

  3. planet
    14 září, 2012 at 11:31 am

    Dálniční známku by měli AUTOMATICKY přelepit oni, tedy servis.

    Takže s Vaší automatikou je v tomto případě OK.

Blog Davida Kaňovského
1 května, 2012
Další články autora
[custom_widget_pro_zobrazeni_blogu]
Nejnovější příspěvky
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025
    Světová jednička přijíždí do Prahy
  • ČEZ CHESS TROPHY 2024
    Izrael poráží české velmistry
  • Palba ostrými černými
  • Výstava a obrazová monografie století
  • První číslo roku
Nejnovější komentáře
    FIDE - Mezinárodní šachová federace sdružující šachysty z celého světa. www.fide.com
    ECU - Evropská šachová unie sdružuje evropské šachové federace. www.europechess.org
    Šachový svaz ČR - sdružuje šachysty v české republice. www.nss.cz
    Pražská šachová společnost, z.s. Email: prazska.sachova@gmail.com IČO: 26669897 Sídlo: Na zájezdu 1940/6
    2025 © Praguechess
    Truemag theme by StrictThemes