Truemag

  • Novinky
  • Připravujeme
  • Pořádané akce
  • Vydané knihy
  • E-shop
  • Čeština
  • Výuka šachu
  • Šachový turismus
  • O nás
Domů » Deus ex machina

Deus ex machina

 

Bývají chvíle, kdy se takříkajíc „píší dějiny“. Samozřejmě – nejčastěji se toto slovní spojení užívá v souvislosti s nějakými významnými politickými událostmi, ovšem myslím si, že je můžeme klidně použít i pro oblast sportu a dokonce i šachu.

Když jsem nedávno psal o tom, jak jsem měl před lety možnost vidět hrát jedno zázračné šachové dítě, ani ve snu by mě nenapadlo, že něco podobného zažiju ještě jednou. Člověk přece nevstoupí dvakrát do téže řeky… A vida – v šachu toto pořekadlo zjevně neplatí. Ke mně totiž byla šachová bohyně Caissa natolik štědrá, že mi umožnila spatřit na vlastní oči dalšího šachového génia, kterého svět ještě nezná, ale jehož jméno bude co nevidět skloňovat ve všech pádech.

Ano – na turnaji Czech Open v Praze se psaly dějiny. A troufám si říci, že se dokonce i přepisovaly. Ne – žádný Capablanka, Fischer, Tal, Carlsen… To, jak hraje ve svých 11 letech dosud neznámý Abhimanyu Puranik zastiňuje všechny, které jsme dosud považovali za fenomenální a nepřekonatelné zázračné děti. Tento indický chlapec je očividně předurčen k tomu, aby posunul šachy na novou, kvalitativně vyšší úroveň a aby se po jistém vakuu, vzniklém po odchodu Garryho Kasparova, dostal na šachový trůn opět hráč, o jehož prvenství nebude nikdo pochybovat…

„Toto je nový Ánand!“ Plně chápu tato slova, která jsem na adresu malého fenoména zaslechl z mnoha úst. Přesto si myslím, že dostatečně nevystihují pravý stav věci – Puranik totiž není a nebude novým Ánandem, neboť géniové nikdy nebývají kopií někoho jiného, ale jsou vždy svébytní, originální a nezařaditelní. A navíc – při vší úctě k Ánandovu šachovému umění je jasné, že jej jeho malý krajan brzy zastíní.

Domnívám se, že ani já, ani nikdo z ostatních, kdo partiím malého Inda přihlíželi, si ještě plně neuvědomujeme význam historické události, které jsme byli očitými svědky. Zřejmě jde o první případ v šachových dějinách, kdy hráč (a dokonce ještě dítě) vstupuje do turnaje jako někdo naprosto neznámý a končí ho jako šachová hvězda, o jejíž úspěšné cestě k nejvyššímu titulu málokdo pochybuje.

Otázka tedy nezní zda, ale kdy. To, že se Abhimanyu Puranik stane mistrem světa, je jasné. A kdy k tomu dojde? To si odhadnout netroufám – velice bych se ale divil, kdyby se tak nestalo do 5 -7 let.

Led 23, 2012Jan Hofírek
STK vydala konečný verdiktPerfect game
Comments: 75
  1. H.N.Pillsbury
    23 ledna, 2012 at 11:07 am

    Puranik je jistě mimořádný talent, ale to, zda se stane mistrem světa, se myslím s jistotou předpovědět nedá. Při vší úctě k jeho hře je nutné říct, že takových talentovaných hráčů už bylo několik a ne všichni dokázali svůj talent naplno využít. Takže na to, aby pronikl do světové elity a stal se “ supervelmistrem “ určitě má, ale k titulu mistra světa vede ještě dlouhá a trnitá cesta.

  2. giocoso
    23 ledna, 2012 at 11:22 am

    Chápu nadšení autora tohoto článku,sám jsem sledoval výkony mladého Puranika na on-linu.Nesporný talent tento klučina jistě má,ale tvrdit,že brzy zastíní samotného Ananda a posune šachy na novou, kvalitativně vyšší úroveň je samozřejmě přehnané.Je až úsměvné,jak výkony mladého indického chlapce dokážou  dospělého fanouška připravit o rozum.Chlapec má jistě velmi dobrý taktický postřeh a cit pro pozici,ale že by hrál nějaké nadčasové šachy jsem si opravdu nevšiml.Na autora zapůsobil především věk mladé indické naděje.

  3. Krajta
    23 ledna, 2012 at 6:02 pm

    CM Puranik je určitě prudce nadaný atd. Má dokonce na svůj věk nadstandardně dobré (vy)chování, jak jsem si všiml i mimo turnajový sál.

    Ale jak se bude šachově vyvíjet dál, nikdo neví… Nadšení pana Hofírka opravdu nesdílím, při vší sympatii k tygříkovi (zatím vůbec ne tygrovi).

  4. js
    23 ledna, 2012 at 7:07 pm

    Naprostý souhlas s prvními třemi příspěvky.

    Možná tím paradoxně pan Hofírek dokázal, že není H.N.Pillsbury.

    Takovéto řeči, pokud příliš zasáhnou samotného talenta, může  být konec. To je nebezpečí  i v menším měřítku menších talentů, nadšených rodičů…..

  5. js
    23 ledna, 2012 at 7:55 pm

    Ještě dotaz pane Hofírku, kdo byl ten první génius?

     

  6. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 8:02 pm

    I já jsem nadšen výkonem mladého jedenáctiletého Inda. Přeji mu hodně úspěchů a spoustu zajímavých partií. Je však hodně předčasné tvrdit, že z tohoto mladého hráče bude příští mistr světa. Takových to zázračných dětí je na světě více. Tipoval bych kolem dvaceti. Pro zajímavost uvádím žebříček FIDE.  I tyto děti jsou velmi talentované a svůj rating si uhráli s mnohem silnějšími hráči. Uvedená jména lze ověřit přímo na stránkách FIDE. A i z této úrovně, která je asi o hodně vyšší než u nás, se za čas objeví několik hráčů světové extratřídy. Tím však nevylučuji, že se mezi těmito hráči, nemůže objevit i nějaký talentovaný český hráč. Bude to však otázka talentu, pracovitosti, dobrého trenérského vedení i peněz. To, že v ČR hraje malý Ind také není zadarmo. Rodiče to jistě stojí nemalé peníze.

    Začnu věkem mladého Puranika, ročník 2000 a přidám i 2001, tj. 11 a 10 let:

     

    Třicátý hráč, mimochodem ročník 2001, má FIDE 2047!

    U ročníku 1999 je to ještě výraznější, tj. 12 let a více:

     

    A u ročníku 1998 jen žasnu , tj. 13 let a více:

  7. Varouch
    23 ledna, 2012 at 8:05 pm

     Tak ironii snad ještě poznám. Výše uvedený článek je psán s jasnou nadsázkou, P. Hofírek se teď doma plácá do kolen, jak mu to pod článkem hezky vyvracíte. Ale proč ne, i nejlepší trenér v ČR si občas může zašprýmovat…

  8. Jan Hofírek
    23 ledna, 2012 at 8:20 pm

    Varouch – Článek jsem nepsal ani s ironií, ani s nadsázkou. Pokud jedenáctiletý šachista hraje na úrovni silného velmistra a pokud jeho herní síla odpovídá zhruba ELU 2550 – 2600, pak je (aspoň pro mne) jasné, že takto v tomto věku nehrál v  historii šachu nikdo.

  9. Anonym
    23 ledna, 2012 at 8:55 pm

    Co když hrál, ale nevíte o tom, protože se mu nakonec nepovedlo nikam to dotáhnout? A co když takových lidí bylo mnohem víc než těch, kteří to někam dotáhli?

    Já Vám prostě nevěřím. Tohle snad nemůže brát vážně nikdo: “ Zřejmě jde o první případ v šachových dějinách, kdy hráč (a dokonce ještě dítě) vstupuje do turnaje jako někdo naprosto neznámý a končí ho jako šachová hvězda, o jejíž úspěšné cestě k nejvyššímu titulu málokdo pochybuje. “

    Resp. „To, že se Abhimanyu Puranik stane mistrem světa, je jasné.“

    To jsou takové ty bláboly, jako že „všichni vědí“, „republika se bouří“, „jedno oko nezůstalo suché“…

     

    Já vím, že na svůj blog si můžete/budete psát, co chcete, ale je to hrůza (pokud to nebyla ironie). To je zase můj názor.

  10. giocoso
    23 ledna, 2012 at 9:09 pm

    Bohužel se pan Hofírek mýlí. Takový Karjakin či Karlsen už v tomhle věku dokázali porazit,netvrdím že porážet,hráče světové úrovně.Ale o kom to vím zcela jistě není překvapivě šachista,nýbrž šachistka ! Ano,Judit Polgár vyšlo v jejích 12 letech neskutečné elo 2 555 a měla již titul MM a zároveň byla velmistryní mezi ženami.Tzn.,že už rok před tím podávala výkony na úrovni min.2 500. Ale nepleťme si pojmy s dojmy. Každému z nás vyšel jistě turnaj ve kterém nám perfo vyletělo do závratných výšin,ale to neznamená,že takové budeme mít i elo,že.Nespochybňuji jistě velký talent Puranika,ale do roka mu elo 2 555 vyjde dost těžko.I podle jeho trenéra,který má jistě rozumný plán a zná svého svěřence velmi dobře,mají prozatím daleko skromnější cíle,než je titul GM.

  11. Bond(James)
    23 ledna, 2012 at 9:24 pm

    Tak usuzovat z jednoho turnaje na jaké úrovni člověk hraje je poněkud nespolehlivé. Na druhou stranu je jasné, že tygřík půjde s ELEM hodně nahoru a uvidíme kde se zastaví.

  12. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 9:28 pm

    giocoso: Naprosto souhlasím . Pro neznalé je výkon Puranika naprostým šokem. I já nepochybuji o velkém talentu tohoto hráče, ale i jeho trenér si uvědomuje, že konkurence není malá. Myslím si, že tento článek by měl být určen pro přehnaně ambiciozní rodiče.

  13. giocoso
    23 ledna, 2012 at 9:31 pm

    Tímto se omlouvám GM Carlsenovi,ale trošku za to může Karjakin.:)

  14. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 9:33 pm

    Pana Hofirka se zastanu. Může mi někdo ukázat obdobné perfo u jedenáctilétého hocha?

  15. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 9:44 pm

    Myslím tím rozdíl mezi ELO a PERFO . Omlouvám se za nekohoretní tvrzení.

  16. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 9:50 pm

    …“i rozdíl„. Ten skok a výkon je fascinující

  17. noELO
    23 ledna, 2012 at 9:51 pm

    Nechme to blízké budoucnosti, zázračné děli nejsou všechno. Kandidát MS Gelfand ještě ve 33 letech neměl rating 2700+ a podceňovat by ho i jeho věku mohl málokdo.

  18. krajta
    23 ledna, 2012 at 10:10 pm

    No, dneska v Mariánkách chlapec NEDOKÁZAL porazit našeho fidemajstra Bartoše, jenž k poražení je… Jak se zdá, talent v české zimě zamrzává! Mají to Indové vkus, jezdit do sněhu… Ještě v ČR neprohrál, ale zdá se mi, že tygřík v Marinkách svého lovce najde.

  19. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 10:17 pm

    Ale, ale Krajto, copak ty nevíš, že je mu teprve jedenáct let? Po těžkém turnaji bývají děti unavení.

  20. giocoso
    23 ledna, 2012 at 10:21 pm

    OPEN PRAHA: Je nad slunce jasné,že podobné skoky museli absolvovat mnou již zmiňovaní pánové Carlsen a Karjakin,kdy prvně jmenovaný splnil GM ve 13 letech a 148 dnech a Karjakin dokonce ve 12 letech a 7 měsících ! Ale abych aspoň trochu ukojil tvé ,,choutky,, po ,,rozdílech,, a jelikož jsem byl kdysi velký fanda Polgárek,tak nejmladší z nich Zsofia vyhrála ve 14.letech otevřené mistrovství Říma s elem 2295,dosáhla 8,5 bodu z 9,překročila o 3,5 bodu normu MM a o 1,5 bodu GM ! O dva body za ní skončili Černin,Dolmatov,Lewitt a Wojtkiewicz a jako třešničku na dortu udávám perfo 2930 !! 🙂

  21. Anonym
    23 ledna, 2012 at 10:25 pm

    giocoso: To jsem nenašel . Nemáte nějaký link. Docela mě to zajímá.

  22. kuk
    23 ledna, 2012 at 10:34 pm

    giocoso: Jo takových výsledků měla světová širší špička plno. Ind zatím nijak nevybočuje a nedělal bych z něj hned mistra světa. Dneska půlil aji Volodina. 

  23. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 10:36 pm

    giocoso: Nevím co sestry Polgárovy, ale Karjakin takový skok neudělal. On už měl větší ELO . Jaké hráče v jedenácti porazil? Děkuji.

  24. Štěpán
    23 ledna, 2012 at 11:03 pm

    Tak článek Puranika třeba přeceňuje, světová konkurence je fakt šílená, ale pravdou je, že něco takového se jen tak nevidí. Naprosto chápu, že toto člověku vyrazí dech. Kdo z našich? Kdy? Nikdo a nikdy… To že je jeho cíl IM norma za 3 roky??? To řekl jen proto, aby kluka nedostával pod tlak, GM pro ně není žádná meta, tihle půjdou výš…

  25. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 11:31 pm

    Na OPEN PRAHA hrál dobře i Nguyen Thai Dai Van. I Benediktovi se turnaj podařil. Vzhledm k jejich věku je to velký příslib do budoucna.

  26. krajta
    23 ledna, 2012 at 11:33 pm

    Je škoda, že kluk Puranik nehrál s Benediktem H., který si mj. na Openu Praha vedl zdatně a půlil s tygříkovou nebezpečnou krajankou! Samozřejmě nevím, kdy indická výprava z ČR odlétá, ale Benedikt by mohl CM Puranika vyzvat alespoň k exhibičnímu rapidu! Elo mají nakonec celkem stejné… 

     

     

     

  27. krajta
    23 ledna, 2012 at 11:36 pm

    To OPEN PRAHA:

    Hrál jste na openu Praha a viděl CM Puranika v akci? Opravdu to stálo za to, i když je fakt, že Flier to hrál jako vořech… Španěl zase neměl propočet, atd.

     

  28. giocozo
    23 ledna, 2012 at 11:37 pm

    OPEN PRAHA: Například Malachatka,Burmakina,Fedorčuka a jiné.Samozřejmě,že možná tyhle jména většině nic neříkají,ale jsou to všichni GM a né rozhodně slabší ve své době,než oba pánové z Prahy,kteří se rozdělili o prvenství.Skoky jsem myslel i elové,například právě Karjakin v 11.letech připsal na jednom 11.kolovém turnaji v Alushtě,kde měl průměr soupeřů 2336 a při svém koeficientu patnáct,46,50 elo-bodů !  

    Štěpán: Vyrazí to dech.Na naše poměry nevídané.Ano,souhlas,ale jak už to tu někdo zmínil,ve světě nikoliv ojedinělý ! Buďme rádi,že tenhle výkon mladík podal u nás a myslím,že je to také trošku odměna pro pořadatele,že team kolem Puranika si vybral právě jejich turnaj z bohaté nabídky evropských turnajů.

  29. krajta
    23 ledna, 2012 at 11:41 pm

    To Štěpán: Stejně by mě zajímalo, proč s z „bohaté nabídky“ turnajů vybrali Indové Prahu – v tomdle nečase. Dále je otázkou, co budou doma v Indii dělat s teplými šaty, které v Praze měli (viděl jsem to).

  30. OPEN PRAHA
    23 ledna, 2012 at 11:46 pm

    giocozo: Děkuji za informace. Vašim argumentum rozumím. Kde berete informace? Já jen na Google

  31. Štěpán
    24 ledna, 2012 at 12:04 am

    krajta: myslím, že všechno je lepší než Indie, není to ani měsíc, co se známí vrátili z dovolené v Indii a komentovali to slovy „kulturní šok“, byli úplně otřeseni tamnimi poměry a zvyky… Praha je krásný město, Mariánky taky, ty turnaje probíhají v hezkým prostředí, tak třeba proto. Podle mě ta nabídka turnajů zas tak bohatá není a Czech Tour jsou turnaje na úrovni (byť jako poloprofesionál takové openy zrovna nevyhledávám).

  32. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 12:19 am

    krajta: Ten hoch je dobrý taktik a Fier to hrál blbě. Sám jsem se divil .

  33. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 12:39 am

    krajta: Španěl to mohl vyhrát . To co neviděl bylo na úrovni I. VT. Klidně jsem vložím diagram.

  34. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 12:43 am

    krajta: Ale po bitvě je každý generál

  35. krajta
    24 ledna, 2012 at 1:13 am

    PROSÍM ŠTĚPÁNA, ABY PŘIJAL MOU OMLUVU:

    „Promiňte, prosím, že jsem Vás na tomto blogu oslovil. Teprve teď mi při četbě nss.cz došlo, kdo vlastně jste… Kdybych to věděl, nikdy bych Vás neoslovil – vím od řady mistrů, že „slabej“ nikdy nesmí jako první oslovovat M, FM, IM či dokonce GM, samozřejmě ani hráčky se ženskými tituly; kandidáty oslovit smí, ale jen v některých případech. Nevěděl jsem však, jaký úžasný šachista se za prostým jménem Štěpán skrývá! Takže se nezlobte, prosím!“

  36. Anonym
    24 ledna, 2012 at 1:58 am

    Hele krajto, nepij tolik a jdi spát Nebo, že by to byl někdo jiný…

  37. čtenář
    24 ledna, 2012 at 8:43 am

    Mně na tom článku nepřijde nic špatného. Jedná se o názor autora. Že jsou většinou pomatené víme z předchozích příspěvků.Vychází, stejně jako ty o způsobu tréninku z mizivé znalosti. Prostě pan Hofírek navštívil jeden z mála turnajů za svojí trenérskou praxi, viděl mimořádně nadané dítě (správně vedené zkušeným trenérem) a tak byl unešen. Výsledkem je tento text.

    Pravda ovšem je, že takových výsledků byly v historii stovky, některé byly zmíněny i v diskuzi.

    Zajímavé jsou tabulky vložené pod hlavičkou OPEN PRAHA, kdy nejsilněkší hráč světa roč 2000 a výš má ELO 2231.  Puranik po bulharském a pražském turnaji připisuje závratných 194 bodů.Stačí mu tedy v Mariánský Lázních připsat “pouhých“ 32 a bude světová jednička. 

  38. ANTI
    24 ledna, 2012 at 10:39 am

     Pan Žilka už sem zase cpe ten svůj rasismus.

  39. Jan Hofírek
    24 ledna, 2012 at 10:40 am

    čtenář – … „jeden z mála turnajů za svoji trenérskou praxi“… Těch turnajů jsem navštívil přes 100.

    Myslím si, že turnaj byl po všech stránkách perfektní, jediné, co nechápu, byl přístup některých hráčů, kteří po odehrání několika partií z turnaje odešli a tím vlastně znehodnotili konečné výsledky některých jiných hráčů, kteří dostali zadarmo bod. V případě Puranika je to asi nejviditelnější. Příště by se to snad mohlo udělat tak, že by hráč zaplatil ke startovnému vratnou částku, která by mu v případě odehrání turnaje byly vrácena, v opačném by mu propadla. Jak jinak se bránit proti těmto lumpům, kteří, když se jim nedaří, z turnaje prostě odejdou?! Jinou možností je vůbec tyto „šachisty“ do turnaje nepřijímat.

  40. Štěpán
    24 ledna, 2012 at 10:44 am

    krajta: Takový pravidlo teda neznám, podle mě se není za co omlouvat…

  41. čtenář
    24 ledna, 2012 at 11:39 am

    Té stovce sám nevěříte, že ne, pane Hofírek. S klukem jste byl tak max na dvaceti, zbytek se pohledem do chess-results dá dohledat.  Papír snese všecko, ikdyž napíšu, že jsem Magnus Carlsen, tak mi nemusíte věřit. Stejně tak já vám, že jste jich navštívil přes 100.

    Jak víte, proč ti lumpové nedohráli turnaj? Neonemocněli? Nebyli povolání do práce? Nenastartovalo někomu auto?

  42. rapo
    24 ledna, 2012 at 12:32 pm

    to čtenář: jak pohledem na chess-results zjistíte, že p. Hofírek byl na turnaji na kterém nehrál jeho syn?

  43. čtenář
    24 ledna, 2012 at 12:42 pm

    stejným způsobem, jako vyhledáváte turnaj lze vyhledat i osobu.

  44. Inconnu
    24 ledna, 2012 at 12:43 pm

    to čtenář: Třeba byl pan Hofírek i na turnajích, kde nehrál. Já to tak dělám běžně, když jsem pracovně vytížen a nestil bych hrát, tek se aspoň v průběhu zastavím – neříkám, že jsem tím plně v obraze, ale aspoň něco.

  45. giocozo
    24 ledna, 2012 at 1:37 pm

    Víte co mě na tomto blogu fascinuje úplně nejvíc ? Pan Hofírek si pečlivě vybere příspěvek na který bude reagovat a tomu odpoví na úplně něco jiného.

  46. Jan Hofírek
    24 ledna, 2012 at 1:49 pm

    čtenář – Té stovce opravdu věřím. Vy ale jistě nevěříte té Vaší dvacítce, že…

    giocozo – A na co mám odpovědět Vám?

  47. rapo
    24 ledna, 2012 at 1:49 pm

    to Inconnu – přesně tak!

  48. čtenář
    24 ledna, 2012 at 1:52 pm

    Váš syn hrál víc než dvacet takto silných osmideních turnajů? Že jste to vy, tak si je najdu.

  49. Anonym
    24 ledna, 2012 at 2:10 pm

    GM Hofírek nehrál na žádném turnaji, on je totiž hobby kibic.

  50. Jan Hofírek
    24 ledna, 2012 at 2:27 pm

    čtenář – Nevěděl jsem, že máte na mysli „takto silné osmidenní turnaje“. Měl jsem za to, že myslíte všechny turnaje, včetně rapidů.

  51. giocozo
    24 ledna, 2012 at 3:02 pm

    Dobrý den pane Hofírek. Byl to i trošičku žert,ale přece…Tak si tedy dovolím zneužít tu vaší otázku a zeptat se,dokud vás mám na ,,drátě,,.Zajímalo by mě,jestli byl na turnaji v Praze prostor k tomu,navázat kontakt s trenérem Puranika a trošku se něco dozvědět z indické šachové ,,kuchyně,,.Neříkejte mně,že vás tohle během turnaje vůec nenapadlo ? Máte přeci hodně společného a případné poznatky by vašemu synovi určitě nemohly uškodit…Děkuji.

  52. Jan Hofírek
    24 ledna, 2012 at 5:01 pm

    giocozo – Navázat kontakt s Puranikovým trenérem mne nenapadlo. Navíc jsem ani nevěděl, kdo jeho trenérem  je – to jsem se dozvěděl až z článku na NŠS. Kromě toho si myslím, že (při vší úctě k jeho trenérovi) Puranikovy výkony nemají svoji příčinu v tréninku, resp. v nějakých zvláštních tréninkových metodách, ale že tento malý Ind je prostě génius.

  53. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 5:53 pm

    noElo: Myslím si, že je více velmi nadaných dětí než kandidátů MS, kteří ještě ve 33 letech neměli rating 2700+ nebo jinak definovanou šachovou sílu. Pravdou je, že by to ještě měl Puranik zopakovat.

  54. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 5:56 pm

    giocozo: Tak trochu mám i z vás pocit, že si vybíráte příspěvky… Tedy ještě jednou bych se vás rád zeptal, odkud máte své informace? Jde mi o to PERFO u Zsofie Polgár a o ty vyjmenované hráče u Karjakina? Věřím vám, ale rád bych se i na to podíval. Děkuji.

  55. giocozo
    24 ledna, 2012 at 5:58 pm

    Jan Hofírek : Děkuji ještě jednou za poctivou odpověď a musím s vámi,co se týká génia malého Inda souhlasit. Přeji Benediktovi,aby se mu,když né vyrovnal,tak alepoň přiblížil.

  56. giocozo
    24 ledna, 2012 at 6:14 pm

    OPEN PRAHA : Máte pravdu.Tak tedy v čem je problém ? Jediné informace,které mohu mít a vy né jsou všechny utříděny ve znamenité knize,dnes již zesnulého autora Rosti Obrdlíka,Fenomén Polgár. Rosťu jsem znal osobně a co on dokázal udělat pro šach,to se dnes už jen tak nevidí. I když věděl,že jeho čas se nachýlil,do poslední chvíle chtěl být se šachisty a sám dokonce organizoval turnaje,hlavně na Znojemsku.Dej mu pánbůh lehké nebe. Ostatní informace můžete najít na netu po zadání Zsofia Polgár Roma a potřebné elo najít na stránkách fide.com.Jak vidíte,nejsou v tom žádná kouzla a přeji potěšení z ,,rozdílových,, statistik.

  57. čtenář
    24 ledna, 2012 at 6:32 pm

    V čem souhlasíte s JH? Pouranik genius bezesporu je, ale že by nemusel KVALITNĚ  trénovat? Jako když geniální tenista bude trénovat s trenérem okresního formátu, tak v budoucnu porazí Djokoviče? Myslíte, že by Karpov bez kvalitního trenéra udělal mistra světa? Každý GM vám řekne, že větší část je o píli a kvalitě tréninku, než o nadání.Geniálních dětí zapadlo nespočet.

  58. giocozo
    24 ledna, 2012 at 7:18 pm

    čtenář: Souhlasil jsem výhradně s tím,že mladý Ind je génius. O trénování nepadlo z mé strany ani slovo.Z příspěvku pana Hofírka jsem vyrozuměl,že Benedikt trénuje podle běžných metod a nemyslí si ,že ,,tábor,, Puranika disponuje nějakými metodami,o kterých by Hofírkovi nevěděli. Proto ho ani nenapadlo trenéra malého ,,tygříka,, vyhledat.

    K vaší druhé části jen tolik: Myslím si,že zrovna Karpov by se stal mistrem světa za každých okolností.A co se týká talentu a píle,tak máte pravdu jen z části.Geniálních dětí,které se nakonec velmi dobře uchytili v jiném oboru,jak vy říkáte zapadlo nespočet. Ale na samotný vrchol se dostalo opravdu více ,,géniů,,,než ,,dříčů,,.:) 

  59. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 8:52 pm

    giocozo: Tuto knihu nemám. Na ostatní postačilo dát jen odkaz. Termín „rozdílová“ statistika je hloupost. Nehledal jsem kouzla, ale jen ochotu podložit vaše tvrzení. Samozřejmě, že si to mohu vyhledat sám.

  60. Bond(James)
    24 ledna, 2012 at 9:03 pm

    Na tom mladém Indovi je krásně vidět, v čem spočívá podstata šachového talentu. Je to taktika, tedy schopnost přesně spočítat mnoho variant do velké hloubky, tu mají vrozenou a tréninkem ji jenom vybrušují k dokonalosti. Zato strategii nasávají postupně, jedná se o souhrn znalostí o jednotlivých typech pozic a cit pro to, co si která pozice žádá, takže z podstaty nemůžou být tyto znalosti vrozené.

  61. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 9:04 pm

    … přeji potěšení z ,,rozdílových,, statistik.

    Ach tak…  Myslíte to obecně. Potěšení z toho nemám. Beru to jako vtip Prostě jsem se jenom podíval na výsledky hráčů ve světovém měřítku.

  62. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 9:19 pm

    Bond: I na strategii je potřeba mít talent Je to soubor určitých schopností, které mohou být i vrozené. 

  63. OPEN PRAHA
    24 ledna, 2012 at 9:23 pm

    Bond: Myslím tím, že samotné poučky nestačí.

  64. Bond(James)
    25 ledna, 2012 at 8:43 am

    Tak samozřejmě i na strategické chápání pozice je třeba mít talent, ale v první linii se projevuje talent na taktiku a až tak za 3-4 roky získá člověk dostatek zkušeností, aby se mohl projevit i strategicky.

    P.S. O poučkách jsem samozřejmě nemluvil, myslel jsem pochopení typických motivů v pozici na základě přehrávání partií a tu schopnost pochopení musí mít člověk vrozenou, ale než ty motivy všechny vstřebá tak to prostě nějakou dobu trvá.

  65. OPEN PRAHA
    25 ledna, 2012 at 1:38 pm

    Bond: Chápu vás. Co se týká taktiky u mladých talentů, tak s vámi naprosto souhlasím. Jenom jsem chtěl říci, že přesné a velmi konkrétní plánování, cit pro pozici (i v nejasných pozicích), neotřelé plány atd., vyžaduje také vrozené schopnosti. Samozřejmě, že tak jako taktiku, lze rozvíjet i strategii. Dle mého názoru je však strategie těžší.

  66. Abhimanyu
    25 ledna, 2012 at 2:01 pm

    tesi ma velka zajem o moja play pseji vam all good luck a by vy posekala sve oponent tak jak ja je posekal v Prague

    slunce v dusi a vlocka end

  67. kuk
    25 ledna, 2012 at 3:54 pm

    LOL 

  68. OPEN PRAHA
    25 ledna, 2012 at 4:48 pm

    Namasté („klaním se“)  I já přát. Vy posekat své oponent v Mariánských Lázních

  69. OPEN PRAHA
    28 ledna, 2012 at 12:17 am
    Jméno Puranik Abhimanyu
    Titul CM
    Startovní číslo 48
    Elo národní 0
    ELO mezinárodní 2008
    Výkon 2278
    FIDE rtg +/- 0.0
    Body 6
    Pořadí 6
    Federace IND
    Ident-číslo 0

     

    Kolo Šach. St.č.   Jméno RtgFIDE RtgN FED Body Výsl.
    1 48 125   Kacr Zbynek 1660 0 CZE 3.0 w 1
    2 6 9 FM Bartos Jan 2231 0 CZE 5.5 s ½
    3 18 11 IM Volodin Viktor 2209 0 RUS 6.0 w ½
    4 29 89   Dadello Krzysztof 1817 0 POL 4.0 s 1
    5 13 19   Ulms Sandra 2159 0 GER 5.0 w 1
    6 7 20 WFM Kirsanova Ekaterina 2144 0 RUS 5.5 w ½
    7 9 16   Steiner Bruno 2166 0 AUT 5.0 s 1
    8 4 3 IM Bielczyk Jacek 2296 0 POL 5.5 s ½
    9 5 13   Toman Jaroslav 2191 0 CZE 6.0 w
  70. kuk
    28 ledna, 2012 at 9:51 am

    Ani z daleka se nepříblížil výkonu v Praze. 

  71. OPEN PRAHA
    30 ledna, 2012 at 12:06 am

    No a co by jste čekal od kluka v 11 letech? To už je jeho druhý turnaj kde neprohrál. To víte, že už si na něj dali titulovaní hráči pozor. I tak bude světová jednička ve své kategorii

  72. planet
    6 února, 2012 at 4:50 pm

    Puranik je talent, ale takových tu běhalo mnoho. Klidně se s Vámi vsadím, že pokud začne Váš syn dřít mnoho hodin denně s dobrými trenéry, bude hrát lépe než Puranik.

  73. O_o
    8 února, 2012 at 2:32 pm

     Problém je v to, že nedokážete objektivně posoudit právě tu „herní sílu“. Už jsem si toho všimla u více vašich příspěvků. Sílu hráče odvozujete klidně i od jedné partie (viz Benedikt porazil hráče 2200, ten porazil hráče 2400=Benedikt hraje na 2400 nebo-Olšarovým se nepodařil turnaj=Olšarové hrají špatně), tady jste se přemohl-jeden turnaj. Herní síla se nepozná ani po roce hraní, protože se neustále vyvíjí. Může se stát, že indický chlapec uhraje na nějakém indickém turnaji úplný propadák. Uznávám, že jeho výkon byl neobyčejný, ale s malým elem se na takové turnaje, kde od vás nikdo nic neočekává a všichni vás podceňují se jezdí velmi dobře. Těším se, až začne potvrzovat roli favorita.

    Teď to vypadá, že tím jeho výkon nějak dehonestuju, to nebyl ani v nejmenším můj úmysl. Jen jsem skeptická okolo těch tvrzení typu: „další Anand““mistr světa“. Ale velký talent nepochybně je :).

  74. Jan Hofírek
    10 února, 2012 at 11:40 am

    O_o – Proč by se podle Vás nemohla herní síla poznat třeba z jediné partie? Mně stačilo vidět Puranika hrát s Fierem a vím, že je génius a budoucí mistr světa.

  75. Hojdy
    10 února, 2012 at 8:17 pm

    To mně připomíná slavný výrok Bolka Polívky z filmu Kurva hoši guten tag,kde Bolek směrem k herečce Ivaně Chýlkové prohodí: však já sem Vaší …. taky neviděl a vím,že jí tam máte !

Blog Jana Hofírka
23 ledna, 2012
Další články autora
[custom_widget_pro_zobrazeni_blogu]
Nejnovější příspěvky
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025
    Světová jednička přijíždí do Prahy
  • ČEZ CHESS TROPHY 2024
    Izrael poráží české velmistry
  • Palba ostrými černými
  • Výstava a obrazová monografie století
  • První číslo roku
Nejnovější komentáře
    FIDE - Mezinárodní šachová federace sdružující šachysty z celého světa. www.fide.com
    ECU - Evropská šachová unie sdružuje evropské šachové federace. www.europechess.org
    Šachový svaz ČR - sdružuje šachysty v české republice. www.nss.cz
    Pražská šachová společnost, z.s. Email: prazska.sachova@gmail.com IČO: 26669897 Sídlo: Na zájezdu 1940/6
    2025 © Praguechess
    Truemag theme by StrictThemes