Truemag

  • Novinky
  • Připravujeme
  • Pořádané akce
  • Vydané knihy
  • E-shop
  • Čeština
  • Výuka šachu
  • Šachový turismus
  • O nás

Blog Vítězslava Houšky

Šachovnice Viktora Dyka

Význam Viktora Dyka nehledejme v jeho politickém působení, nýbrž v jeho literárním díle. Byl poslancem, byl výtečným šachistou, byl senátorem, ale nějaká konkrétní piplavá činnost ho nebavila – ani ve sněmovně, ani v šachové přípravě. Autor tak skvělých ironických slok a dramat hledal i v obyčejném parlamentním životě ironické a dramatické uplatnění. Masarykův příjezd do vlasti v prosinci 1918 přivítal nezapomenutelnými verši, v nichž lze vidět červenobílé kokardy a prapor na praporu a slyšet jásot davů, ale po letech právě k Masarykovi zaujal postoj krajně nepřátelský. A to zrovna tehdy, když ulicemi táhly Gajdovy tlupy.

    Ne že by si Viktor Dyk mínil obléci černou košili, ale i jemu se na okamžik zazdálo, že je cosi „jarého v tom českém fašismu“. Co před časem oslavoval, to nyní tupil. Snad se styděl za své předchozí přesvědčení, že Masaryk osvobodil český národ, pročež zkomponoval posměšnou rýmovačku, v níž přirovnal Masarykovu revoluční válečnou činnost k podvodu jakéhosi Špačka, který o sobě rozhlásil, že přeplaval Lamanšský průliv, ačkoli se ve vodě sotva omočil. Tu je ten Dykův epigram: Kdo síly přepjal své, ten nikdy nepochodil. / Vol si cíl úměrný, sic tebe čeká žal. / Lze lidem namluvit, žes národ osvobodil, / ne však, žes Canal la Manche přeplaval.
    Od čtyřveršových epigramů přešel mistr Dyk k úspornější dvouřádkové formě. A když byl v dobrém rozmaru, dával k lepšímu už úplně nejkratší epigram, jaký kdy svět slyšel Zněl: Vida, žida! Jeho politická víra? Vždy a stále: antisemita a extrémní nacionalista; jsem Čech – a kdo je víc?
    Mnohé politické postavy rád neměl, ale všech 32 šachových figurek osudově miloval. Patřil k otcům zakladatelům tohoto sportu u nás. Byl členem nejstaršího Českého spolku šachovního stejně jako jeho kolega a praotec naší hry Oldřich Duras, s nímž se střetl (1900) v zápase na osm partií a prohrál pouze 3:5. Ještě o 30 let později se zúčastnil v Urbanově kavárně turnaje osmi silných borců a skončil na 4. místě za mladičkým Flohrem, Prokopem a Thelenem.
    Dávno předtím, než usedal do křesla v senátu, sedával každou neděli na tribuně Slavie, a pak po zápase spěchal z Letné rovnou k šachovnici do pověstné Unionky. Hned se vrhl do díla, ale přitom ještě prožíval odpolední sportovní představení. Takže břitkým slovem glosoval děje na polích šachových, jež přirovnával k tvrzi fotbalové Slavie: střelci se mu proměnili v krajní obránce, rošáda se stala brankou, pěšec pílící do proměnného pole byl ovšem šturmujícím Jendou Koškem.
    Pokud jde o jeho šachový styl a rukopis, vyslechněme charakteristiku Miroslava Havla: „Dyk dával přednost hře impulzivní a plné živých zápletek.“ Ale stejně jako my všichni, kteří jsme po něm propadli opiu šachové hry, bystře poznal, že bezhlavý útok se nevyvede, když není podporován rozumem a rozmyslem, a stejně tak postřehl, že hrát pouze a jenom pozičně, kýžený efekt rovněž nepřinese. Pročež napsal elegický epigram:
    Figurky stojí rok co rok, / figurky hravé, laškující. / Je marné hráti na útok, / je marné hráti na pozici.
    Viktor Dyk hrával bojovně, usilovně, zarputile, zvesela, riskantně, ironicky i s nadhledem. Odborníci ho občas uznávali, ale nikdy přesně nevěděli, jestli si z nich netropí legraci, jak občas činíval sluha Sancho Panza vůči svému pánovi a rytíři smutné postavy v Dykově nejlepší próze, v jeho nejkrásnějším dramatu Zmoudření Dona Quijota. Hrával proti slavným mistrům, jejichž jména byla například Réti, Duras, Hromádka, Treybal, Opočenský, ale nikdy ho nikdo nepokládal za favorita. Což Viktor Dyk, básnivý šachista i šachový básník, zparodoval odpověďmi na otázku Kdo je favoritem?
    „Favoritem je hráč, který vyhrává prohrané pozice a neprohrává vyhrané. Favoritem je hráč, jemuž soupeř v otevření dá pěšce napřed. Favoritem je hráč, jemuž soupeř v časové tísni nastaví figuru nebo nevidí jednotahový mat. V tomto turnaji hrají všichni špatně, také favorit hraje špatně. Nicméně favoritovi se daří všecko. Stojí prabídně a vyvázne, zahájení hraje mizerně a nevadí mu to. Hraje špatně končící hru a vyjde to! Favorit je favorit. Favorit se tváří skromně, pokud to poměry dovolují. Sedí u partie a dívá se na soupeře užaslým pohledem, který praví: Příteli, ještě nic? Ještě jsi nenastavil figuru? Nejsi ještě v časové tísni? – A soupeř, kleslý na duchu, odpovídá nesmělým pohledem: Ještě nic. Ještě jsem nenastavil figuru. Nejsem ještě v časové tísni neboli v kisně. Ale – přijde to!“
    Viktor Dyk se narodil v silvestrovské noci 1877 na rozhraní starého a nového roku. Proto bychom rádi slyšeli, že byl obdařen talentem k provozování všelijakých dravých i hravých žertů. Možná i byl, ale cítíme, že mnohem více jsou v jeho díle zastoupeny ironie a satira, útok a protiútok. Leckteré své básně si pokazil tvrdohlavým úmyslem zakončovat je efektní pointou. Ale další a významnější verše vešly do Slavína naší poezie. Například báseň Země mluví s tolikrát citovanými závěrečnými slovy: „Opustíš-li mne, nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš.“
    V roce 1910 se stal Dyk redaktorem deníku Samostatnost a také pořadatelem šachové rubriky, která začínala vždy trojtažkou (zde Dyk pauzíroval) a pokračovala analýzou nějaké pěkné turnajové partie. Například této, která byla hrána v Českém spolku šachovním v utkání čtyř koryfejů (1911):
    Ing. Felix – Viktor Dyk. 1.d4 d5 2.Jf3 Jf6 3.c4 e6 4.Jc3 a6 5.e3 c5 6.Sd3 dxc4 7.Sxc4 b5 8.Sd3 Sb7 9.0-0 c4 10.Sb1 Jbd7 11.Ve1 Se7 12.e4 Jb6! 13.e5 Jfd5 14.Je4 h6 15.a3 Jd7 16.h3 Jf8  17.De2 Jg6 18.Jd6+ Sxd6 19.Sxg6 Se7 20.Sc2 Vc8 21.Sd2 c3 22.Sc1? cxb2 23.Sxb2 Jf4 24.Dd1 Sxf3 – bílý vzdal.
   
   
 
Bře 12, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
12 března, 2010

Vojna a mír a šach

Každý má právo na svůj vkus i na svůj názor. Pokud jde o můj vkus, zastávám názor, že největším šachistou historie je Alexandr Alexandrovič Aljechin a že román Vojna a mír je nejúchvatnějším skvostem světové literatury. Když ve mně uzrály tyto jistoty, začal jsem se zajímat o Aljechinovo dílo, jakož i o autora řečeného literárního drahokamu. Obojí svůj obdiv jsem postupně vrhl na papír. Když mi bylo 24 let, napsal jsem knížku Kdo je L. N. Tolstoj (Orbis, 1949), o 10 let později došlo i na muže, jehož jméno se pyšní třemi verzálkami A. A. A. Král šachu Aljechin se kořil literárnímu talentu mistra L. N. T., král literatury Tolstoj slávu mistra 64 šachových polí bohužel neznal. Ale co šach obnáší a vyznamenává, předobře věděl.

    Oba tito králové milovali vzruch, a to nejen na šachovnici. Oba se nevyhýbali boji proti nepříteli. Aljechin v té první světové, Tolstoj jako dobrovolník v té pradávné krymské válce (1855). V obleženém Sevastopolu chodíval ob den do stráže, a když si krapet odpočinul, bojoval zase. A to den co den. Na šachovnici. S kýmkoli. Například dost často i se Sergejem Urusovem, který byl už tehdy tím, koho dnes nazýváme velmistrem, zkrátka jedním z nejlepších evropských šachistů. Za zmínku stojí Tolstého vzpomínka na tohoto statečného důstojníka, který se prý dal ohlásit u velitele posádky Sakena a navrhl mu, aby předložil Angličanům oficiální výzvu k sehrání šachové partie o jeden předsunutý zákop, který už mnohokrát přešel z jednoho držení do druhého a v němž zahynulo několik set lidí. Podotýká Tolstoj: „Návrh to byl docela logický, ale Sakenovi se nezalíbil.“
    V mládí Lev Nikolajevič bažil po slávě. Když jí dosáhl (a sice v míře, kterou nebylo dáno pocítit nikomu ze žijících literátů), vysmál se jí a své nesmrtelné romány a povídky, které obdivoval celý svět, nazval „bezvýznamným uměleckým žvástem“.
    Ze skromnosti? Patrně taky. Ale především proto, že v té době – kolem své padesátky – a potom dalších dlouhých 30 let vyznával a hlásal náboženské učení, v němž umění bylo pokládáno za věc nikomu nepotřebnou, ba spíše za docela škodlivou. Vypověděl souboj státu. „U nás máme dva cary,“ zapsal si do deníku redaktor Suvorin, „Nikolaje II. a Lva Tolstého. Kdo z nich je silnější? Nikolaj nemůže s Tolstým nic dělat, nemůže porazit jeho trůn. Zato Tolstoj nemilosrdně otřásá trůnem cara a jeho dynastie.“
    Jenomže LNT vypověděl také souboj pravoslavné církvi, která ho sice každý rok povinně proklínala ve všech kostelech, ale jeho vliv neoslabila. Autor Vojny a míru posléze zformuloval náboženskou soustavu, která je takřka úplně v rozporu s tím, čím dnes rozumíme křesťanství: je to nauka podobná učení Budhovu; je to mrazivé nepochopení života a opovržení ke všem jeho radostem.
    Tolstoj vypověděl souboj kultuře i civilizaci. Zavrhoval umění, vědu i osvětu. Letadla považoval za škodlivost, protože je nutné na jejich stavbu platit zbytečné daně. Vše, co působilo člověku libost (ať květiny ve váze, obraz, hudba, láska), prohlásil za zbytečné a nežádoucí. Také mateřství, rodinu a plození dětí. Když se poprvé sešel s Dušanem Makovickým, slovenským lékařem, ptal se, je-li ženatý. – „Ne, jsem svobodný,“ odpověděl jeho osobní lékař. – „To je dobře,“ zaradoval se Lev Nikolajevič.
    Ale už k věci. Tedy k šachu. Právě Makovický působil v Jasné Poljaně spíše jako Tolstého šachový partner než jako ranhojič a léčitel všelikých neduhů. Ze svědectví dalšího pravidelného soupeře, klavírního virtuosa A. B. Goldenvejzera, se dovídáme, že autor gigantické trilogie Vojna a mír, Anna Kareninová a Vzkříšení, poněkud opovrhoval šachovou teorií, že začínal téměř vždy královským gambitem, a měl-li černé, hrával s oblibou Muciův gambit. Pokud jde o styl hry, je třeba zařadit Tolstého mezi zarputilé útočníky. Jednou se v kruhu vyznavačů Tolstého morální filozofie hovořilo o škodlivosti her a jiných světských nepatřičností. Lev Nikolajevič se usmál a šeptl sousedovi: „A stejně hrát šachy nepřestanu. Kdybyste jen věděl, jakou mám dětinskou radost z každé vyhrané partie, z každé povedené kombinace!“
    Podívejme se na jednu z nich. Hráno v Jasné Poljaně v roce 1908, kdy světoznámý rebel, kverulant, velmistr literatury a oddaný konzument šachového potěšení, právě oslavil 80. narozeniny.
    Bílý L. N. Tolstoj, černý F. Kuller. 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.c3 Jf6 5.d4 exd4 6.cxd4 Sb4+ 7.Jc3 Jxe4 8.0-0 Jxc3? 9.bxc3 Sxc3? 10.Db3! Sxa1 11.Sxf7+ Kf8 12.Sg5 Je7 13.Ve1 d5 14.Sxd5 Dd7 15.Sxe7+ Dxe7 16.Vxe7 Kxe7 17.De3+ Kd8 18.Dg5+ Ke8 19.Dxg7 Vf8 20.Jg5 h5 21.Jh7 Vf5 22.Jf6+ Vxf6 23.Dxf6 Sb2 24.Sf7+ Kf8 25.Sg6+ Kg8  26.Df7+ Kh8 27.Df8 mat.
    Lev Nikolajevič Tolstoj – to není pouze jméno jednoho z nejvýznamnějších spisovatelů, jehož dílo připomínají slovníky a čítanky. Tolstoj je mnohem víc: je to pojem, epocha, instituce. Spisovatel, jemuž se koří spisovatelé. Klasik klasiků. Obr.
    Nikdy nepřestanu číst jeho věty, odstavce, kapitoly, romány. Mám Tolstého rád, částečně i proto, že náleží do té naší veliké šachové rodiny. Že měl šachy nade vše rád. Že rád na šachovnici šturmoval, riskoval a opovrhoval remízami. Takže už také tuším, co chtěl gigant literatury názvem Válka a mír naznačit.
Bře 2, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
2 března, 2010

Šachový elixír

Šachový svět je obydlen lidmi všemi – velikány i veličinami, chytráky i mudrlanty, figurami i figurkami. Kráčíval jsem krajinami šachu rád a pozorně jsem se snažil vnímat hory i nížiny tohoto světa. Balzac to dělal taky tak a svůj románový cyklus nazval Lidskou komedií. Dante se vyjadřoval ve verších, pročež své pozorování lidské lopoty označil za Božskou komedii. Mám-li si vybrat mezi komedií a tragédií, beru to první. Jsem na straně veselosti. Šachy s úsměvem mám radši než šachy se zarputilou vážností.

    Chci utrousit pár slůvek o šachistovi, jehož jméno nám ovšem připomíná autora proslulých taškařic. Ano, je to Hašek. Ale nikoli ten slavný spisovatel švejkovských humoresek Jaroslav, nýbrž něžný tvůrce šachových etud a legrácek Hašek Josef. Mistr Ústřední jednoty československých šachistů.
    Josef Hašek je ročník 1897. Pouze zkušený vinař a koštéř vám poví, že tento ročník obohatil lidstvo nikoli o hrozny hněvu, nýbrž o hrozny radosti. Neodvažuju se posoudit, zda mistr Hašek byl větším znalcem šachu nebo vinné révy. Ale troufám si říct, že zdatně mistroval oběma těmto slastným neřestem.
A že byl rozsévačem šachového humoru, moudrosti i nepřítelem nudy.
    Po svém otci zdědil ve Vršovicích útulnou vinárničku a palírnu kořalky. Ale mnohem víc než obchodu nebo koštování pálenky se věnoval figurkám a záhadám, jež nabízí sfinga omamné šachovnice. Ve své době náležel k špičkovým mistrům svého řemesla – vinařského i šachového. Byl znamenitý praktický hráč, ale ještě znamenitější tvůrce šachových etud a studií. O Pachmanovi věděl, že je to nějaký docela dobrý šachista, ale především ho zajímalo, že toho času zaujímá důležitou židli v časopise Československý sport. Co chvíli mu totiž přinášel některý ze svých studijních nápadů a žadonil o uveřejnění. Když Luděk v redakci zrovna nebyl, nechával Hašek své „geniální“ studie dole ve vrátnici s nápisem na obálce: „Panu Pachmanovi pro Sportovní listy“.
    Když mi to Luděk říkal, vždycky jsem se srdečně řehnil. „Čemu se, člověče, směješ,“ divil se velmistr. „Protože abys teda věděl, každá druhá z těch Haškových úloh a studií je opravdu geniální. Absolutně neumím pochopit, jak to ten člověk dokáže.“ – „Ale já se, Luďku, nesměju Haškově úlohářské dovednosti, tomu ani nerozumím. Já se jen směju, že dotyčný sympatický mistr z vršovických vinic nevzal dosud na vědomí existenci vašeho časopisu a má za to, že se pořád jmenuje Sportovní listy jako před 30 lety, když do něj začal přinášet své mistrovské studie.“
    Josef Hašek, génius šachových studií, trávil své dny v osamění, aniž jevil snahu si vylepšit svou nejnižší životní úroveň. Živil se bůhvíjak – asi jako ptactvo nebeské, které se rovněž nestará o to, čím ho zítřek překvapí. O živnost samozřejmě přišel, ale o nějaké solidní zaměstnání neusiloval. V záhlaví Rudého práva stála výzva: Proletáři všech zemí, spojte se! Hašek byl opravdovým proletářem, ale v zemi radostných zítřků nebylo pro konkrétní chuďasy porozumění. Žil z příležitostné podpory přátel a příbuzných. Ale zejména šachem a pro šach. Pečoval o čistotu svých šachových studií, méně už o svůj oblek a textil. Jiří Veselý vzpomíná na Haškovo vystoupení na turnaji v Jihlavě. K utkání s Opočenským se prý posadil pouze v saku a bez košile. Opo odmítl s tak nedbale oděným soupeřem hrát. Pak se ukázalo, že Hašek přijel do Jihlavy bez jakékoli košile, neboť měl za to, že v letním parnu to nestojí za to. Pořadatelé narychlo sehnali nějakou náhradu, ale zase zapomněli na kravatu. Ale to už prý Opo Haškovi toleroval. A pokud jde o střet dvou rázovitých šachových mistrů, dopadlo to v duchu zákona o zlomyslnosti, která plodí pointy příběhů: po pětihodinové bitvě zvítězil muž bez kravaty nad mužem s viržinkou.
    Měl jsem tu čest si zahrát s Haškem tři turnajové partie. Vždycky měl bílé, vždycky jsem se bránil Caro-Kannem, vždycky jsem prohrál. Před začátkem té první se nás číšník zeptal, co si ráčíme přát. Mistr Hašek mrzutě povídá, že si doma zapomněl šrajtofli; dělám haura a povídám, aby nám každému přinesl jednu černou kávu. – „A nechtěl bys radši elixír?“ tyká mi mistr studiového šachu. – „To já neznám, mistře,“ říkám a číšník připojuje, že něco takového nezná ani on, ačkoli působil deset let v Alcronu. – „Tak nám přineste láhev červeného vína a já vám oběma ukážu, jak se z toho vyčaruje elixír života.“
    Láhev je tu co by dup, ale já ovšem odmítám holdovat alkoholu před turnajovou partií, i když mi tehdy (9. dubna 1962) asi nehrozila dopingová kontrola. Hašek se chechtá a Houška se ho hned ptá, pročpak že se u Kubátů v lese právě chechtá. – „Víš,“ povídá vinárník, „to není totiž alkohol, nýbrž obyčejný elixír.“
    Litrovka červeného moku spočívá mezi nohou šachového stolku a jedné zmuchlané Haškovy kalhoty. Nad těmito artefakty se nachází potměšilá šachovnice a bílé i černé figurky, jimž oběma velí čaroděj z Vršovic. Hraje se druhé kolo 2. etapy přeboru republiky.                                                   
    Hašek – Houška. 1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Sf5 4.g4 Sd7 5.Sd3 e6 6.h4 c5 7.c3 Jc6 8.Je2 Dc7 9.0-0 Se7 10.g5 0-0-0 11.Se3 c4 12.Sc2 f6 13.f4 f5 14.b3 h6 15.Kg2 Se8 16.Jg3 hxg5 17.hxg5 Sf8 18.Vh1 Vxh1 19.Dxh1 Je7 20.Jd2 Kb8 21.Je2 b5 22.a4 b4 23.bxc4 bxc3 24.Jxc3 dxc4  25.Vb1+ Kc8 26.Jb5 Da5 27.Jxc4 Da6 28.J5e6+ Vxe6 29.Jxe6+ Kd8 30.Df1 Dxf1 31.Kxf1 Jd5 32.Kf2 Jcb4 33.Vb2 Sxa4 (Ach, ty svatá prostoto!) 34.Vxb4 Sxc2 35.Vb7 a5 36.Sd2 a4 38.Sa5 a černý (studem červený) už dávno zpackaný boj konečně vzdal.

    „Hele, redaktorskej,“ povídá vítěz, „chviličku poseď a pak tu partii spolu proberem, ale teď ti musím udělat ten slíbený elixír.“ A bere láhev a kamsi mizí. Vrací se za pět minut. Litr červeného se zmenšil na slabý čtvrtlitr. Mistr studiového šachu poučuje študenta, že výroba elixíru je náročný proces. Koštuju Haškův vynález, ale ano, je to docela dobré pitivo, tak něco na způsob železitého vína pro šestileté školáky. Potom jsme upili drobet Caro-Kanna a zjistili, že o tomhle zahájení nemám ani páru. Také veškerá má další střetnutí s fenomenálním mistrem studiového šachu byla zalévána elixírem života a marnou snahou o zdolání vršovického Mont Blanku.

Úno 22, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
22 února, 2010

Starci na chmelu

Od tercie až do oktávy jsem sedával v jedné lavici s Jirkou Bažantem. Oba jsme se bavili hrou. Já basketbalovou, on klavírní. Už na gymplu skládal písničky a já mu k nim smolil texty. Pak se z něho stal hudební skladatel a ze mne – co? Nu, vlastně nic pořádného. Jen hravost mi zůstala: hrál jsem si na karikaturistu a sportovního reportéra, zuby nehty jsem tepal verše, překládal, ilustroval a zjistil, že létat z kytky na kytku mě vlastně nebaví, i zalíbilo se mi hrát si na šachistu, těšit a mučit se hrou her – a taky o ní psát. Zatímco jsem se pokoušel komponovat svižná souvětí, spolužák Bažant komponoval svižné melodie, v nichž například projevil přání mít kapelu ze samých pozounů, nebo se pustil rovnou do filmových muzikálů, jako Dáma na kolejích nebo Starci na chmelu.

    Fotbalistova nebo atletova kariéra bývá krátká. Když takového borce dostihnou Kristova léta, ze závětří tribun k němu doléhá šepot, že už je vlastně dědkem a že by měl pomýšlet na sportovní důchod. Ne tak v šachu, přátelé a rodáci. To, prosím, nikdy! Starci bývají možná na chmelu, ale nikoli za šachovnicí.
    Dávno, dávno je tomu, co se pořádal v pražské Juldě Fuldě velkolepý předvánoční blicák za účasti mnoha set šachistů. Vždy na začátku té slávy zazněla v megafonu vzrušená hláška: „Dovolujeme si oznámit, že za ten a ten tým nastupuje nejstarší pražský šachista pan Liling, který se právě dožívá …“ A za třemi tečkami vždy následovalo nějaké velmi vysoké číslo (asi tak mezi 80 a 90) a ovšemže i dunivý obdivný potlesk. Teprve po této preambuli začal v pětivteřinových intervalech megafon poroučet: „Bílý – teď! Černý – teď!“ Tento způsob šachu jsem miloval víc než co jiného. Na první šachovnici své Pragovky jsem se střetával i s velmistry, ale nikdy se mi nikoho z nich nepodařilo zdolat. Na Jansovo úvodní 1.d4 jsem například odpověděl provokativním 1…e5. Jenže Vlasta pika neslupl, nýbrž mě vyřídil klidným a tichým prstokladem.
     Kdyby se tehdejší čas posunul do současnosti (a já se tam mezi mladými chrty, vlky a dravci mohl vynacházet), byl bych možná poctěn potleskem za stařecké číslo 85, ale třeba by mě nesmrtelný pan Liling o tu poctu připravil, protože muži jeho šachové věrnosti nestárnou a neumírají.
    Minule jsem slíbil pokračování na téma přijatého dámského gambitu. Jak tak pozoruju, dámský gambit vychází z módy jako cylindry nebo šněrovačky. Snad se o to zasloužily spojené počítačové emiráty, co já vím. Partie, s níž vás chce moje samolibost dneska ohrozit, se hrála 26. října 1965 ve čtvrtfinále mistrovství republiky. Mně bylo toho roku báječných 40 jar, můj soupeř mistr Josef Dobiáš byl o pouhých 39 let starší. Šachy hrál závodně od roku 1905 a zdaleka nepomýšlel na odchod a odmlku. Mezi jeho starodávnými soupeři čteme legendární jména prof. Partaje, Jana Kotrče, pátera Traxlera a ovšem i praotce našich velmistrů Oldřicha Durase, bratří Treybalů, Prokeše, Hromádky atd. Dokonce třikrát se mu podařilo zvítězit nad Salo Flohrem. A z těch mladších, jak si vzpomínám, zdolal třeba Ježka, Altschula, Alstera, Rosenblatta…
    Přítel Jiří Veselý mě ve svém Bíločerném vzpomínání představil jako „pohotového a kultivovaného vypravěče a spisovatele,“ který ví, kolik procent ze „společné“ literární tvorby ze šedesátých let spadá na Opočenského a kolik na jeho, Houškovo konto. Ano, to opravdu vím, ale nyní už radši pokračuju v ješitném recitálu citací Veselého závěrečné věty: „Ostatně, Vítězslav Houška je i velmi dobrý šachista.“ Nu což, čte se to dobře, ale zmoudřelý Don Quijote de la Houška ovšem ví, že přítel Jiří chtěl přítele Vítězslava potěšit. Pročež otiskl ve své přepěkné knize následující partii, která snad stojí za přehrání. Udělejte mi tu radost a střihněte si ji. Načež já potom pronesu slova státníků, kteří si nevědí rady s ukončením svého projevu, a zopakuju po nich tu floskuli: „Díky za pozornost!“
 
    Bílý: Dobiáš – Černý: Houška
1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Jf3 Jf6 4.e3 a6 5.Sxc4 e6 6.0-0 c5 7.De2 b5 8.Sb3 Sb7 9.Vd1 Jbd7 10.a4 Db6 11.Ja3 Se7 12.Sd2 c4 13.Sc2 0-0 14.e4 Vac8 15.e5 Jd5 16.Jg5 g6 17.Dg4? (Jistěže lepší bylo 17.Jxh7!?) Sxg5 18.Sxg5 b4! 19.Jb1 f5! 20.exf6 J5xf6 21.Sxf6 Jxf6 22.Dg5 Se4 (Jednoduché a rozhodující!) 23.Dd2 Vcd8 24.a5? Dd6 25.Va4? (Bílý je v časové i jiné tísni, černý naopak.) 25.Jg4! 26.f4 Sxc2 27.Dxc2 Dxf4! 28.g3 Dxe3 29.Kh1 Vf2 a bílý se vzdal, protože ví, že matu neujde.
 
Úno 14, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
14 února, 2010

Všechnopárty s Navarou

    Prý se Davidovi do téhle partie moc nechtělo. A prý se pak – na doporučení Pavla Matochy – nechal přemluvit. A taktéž několik mých slov prý zviklalo jeho původní nechuť producírovat se v prime time čase na obrazovce. Má stručná promluva měla, jak si vzpomínám, tento slovosled: „Proč by se měl David bát střihnout si jednu všechnopártičku v televizi? Karel Šíp nehostí své návštěvníky ironickou nadřazeností, nýbrž veselou přívětivostí.“
 
      Promiňte mi krok stranou. Ale když slyším slovo Šíp s velkým Š na začátku, hned si vzpomenu na svoji slavnou literární premiéru. Pomohla k tomu pohnutá událost, kterou až po naše časy vyjadřujeme jedním slovem a jedním letopočtem: Mnichov 1938. Poslal jsem tehdy do oficiálního školního časopisu Šíp takovou jakousi aktuální vlasteneckou báseň. A bylo shromáždění všeho žactva v tělocvičně, řečnil profesor Štěpán Jež, známý literární kritik, a zakončil slovy, že naši současnou tragickou dobu nejlépe postihl třináctiletý kvartán Vítězslav H., který končí svou báseň závazným slibem, že „povinnost otců mají děti a že přijde čas, věříme v budoucnost“ a tak podobně.    Byly to samozřejmě verše škobrtavé, kulhavé a dychtivé, ale považte – tady stojím já, malý z nejmenších, ve cvičkách a celá škola poslouchá mé tvůrčí dílo. Byl jsem štěstím bez sebe. A kdo tomu nevěří, nic neví, jak je literátovi, když se poprvé dotýká okraje hvězdné slávy.    Dnes trpím jiným podivínstvím. Občas nejsem schopen se přidržovat daného tématu a odbíhávám od věci jako štěně od nekalého činu. Stařecká marota – všechno mi pořád připomíná něco jiného. Když například slyším slovo šíp s malým š na začátku, hned si vzpomenu na šlágr našeho mládí, kde se tklivě zpívalo, že letí šíp savanou a s ním letí srdce mé, kam ten šíp dopadne, tam se sejdeme. Už tehdy jsem míval ve zvyku zlehčovat věci závažné, pročež jsem dával do oběhu verzi, že letí šíp za vanou.    Sami to vidíte: jsem člověk nemladý, vetchý a při veselé náladě breptavý; ale co se zdravíčka týče, nemohu si chválabohu stěžovat; srdce mám tklivé, statné, široké, ba širší, než je zapotřebí; vstavím-li soupeři mat, vždy se jako zamlada zmítám nezkrotnou radostí. Ale už zase propadám sklonu vést řeči popletené, a kdo mě má poslouchat?    Vpředvečer večera, kdy se měl náš David objevit v Šípově Všechnopárty, posílám mail svému příteli Pavlu Kovářovi (redaktoru Reflexu) s prosbou, aby se nezapomněl podívat na televizi. A sám pak zpívám na melodii šípu, jenž letí savanou, variantu svou, v níž sděluju své tolerantní ženě, že mluví Šíp s Navarou a s ním letí srdce mé. Má důvěra v našeho GM je neochvějná, takže vím, že Davidův šíp v aréně televizního Šípa dopadne na správné místo.
 
        Nazítří mi kámoš Pavel z Reflexu poslal svůj reflex na Všechnopárty. Opisuju doslova: „Poslechl jsem Tě a díval se na Šípovu talk-show. Ten chlapec Navarů je úplná roztomilka. Ano, chlapec a ne nějaký pětadvacetiletý dospělák, jak ho tam představovali. Zpočátku byl mírně nervózní, ale jen chviličku, než získal po první příznivé reakci publika půdu pod nohama. Samozřejmě, že je inteligentní, pohotový, vtipný, zkrátka prima kluk. Taky je skromný, zdá se mi, že až příliš. Může udělat nějakou díru do šachovýho světa? Jako třeba Hortové či Kaválkové? Řekl bych, že asi ne a že ani takové ambice možná ani nemá. Co myslíš, experte z nejpovolanějších?“    
        Tak tuhle otázku zase přeposílám Vám, vážení čtenáři a experti z nejpovolanějších. Račte se vyjádřit. Přiložte polínko do všeobecné rozpravy. Táboráku plápolej. Demokracie je diskuse. Závěrečnou větičku adresuju pouze multimediálnímu Davidovi: V té šípovské Šípově Všechnopárty jste se nám všem velice líbil. Fakt.
Úno 6, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
6 února, 2010

Šachová bigamie

Minule jsem se tu doznal k jednomu ze svých šachových hříchů. A vidíte: už zase oznamuji lidem i městům, jakož i americkému Restonu (v němž pobývá velmistr zvaný Cavaletto), že jsem se dopustil také hříšné bigamie. A sice 27. listopadu L. P. 1961 při hře šachové. 

   Všichni ovšem víme, co hrůzné slovo bigamie znamená. A tomu, kdo pozapomněl, lehce napovím, že bigamista je onen neseriózní člověk, který má dvě ženy. Nebo dvě dámy – což zní vznešeněji. Já je tedy měl a užíval jsem si jejich přízeň mezi 22. a 26. tahem v soutěži, zvané II. etapa přeboru. Tak sladký život jsem žil pouze jedenkrát, a i když trval pár minut, vzpomínám na něj s dojetím. 

   Ale než půjdu do detailů, musím ve chvatné zkratce znovu zopakovat, že ač jsem šachy miloval neopětovanou láskou, nikdy jsem bohužel nedosáhl žádné vyšší šachové distinkce; pouze jsem si každoročně obnovoval I. šachovou třídu, ale takových nás bylo třeba jen v Dejvicích víc než deset. Kdysi jsem o šachu psával, ale pak jsem opustil i toto novinářské jeviště. Jenomže po 40 letech mého pauzírování přišel muž, jejž osud obdařil šachovým jménem MATocha, a vtáhl mě do party šachových kovářů, mistrů a machrů, přeborníků, sněženek, velmistrů a tvůrců blogů. Pohybuju se mezi nimi rád, ale s plachou ostýchavostí, neboť si uvědomuju svou odbornou nepostačitelnost. Pročež svá témata hledám spíše za šachovnicí a vedle ní a s očima ponořenýma do hlubin minulého století.  

   Obával jsem se, že shořím a že mě publikum vypíská. Leč to se bohudík nestalo, nýbrž se stalo, že mě v diskusní rubrice několik čtenářů dokonce povzbudilo k dalšímu účinkování v týmu renomovaných šachistů. Děkuju vám, milí a laskaví čtenáři, za důvěru.
    Jeden z vás (s podpisem Karel) mě vybízí, abych čtenářskou veřejnost potěšil některou ze svých pradávných partií, o nichž se tu občas zmiňuju. A to je, prosím, právě to, čeho se děsím. Prezentovat svůj zastydlý, neumělý a diletantský šachový projev před všemi vámi, kteří mi hned zkraje můžete poskytnout výhodu jedné figury, se totiž podobá směšné situaci člověka, jenž se drápe na Parnas, když už tam všichni ostatní dávno dorazili.
    Ale vězte, neznámý příteli Karle, že se ostudy nebojím. Padni komu padni! Ostatně i praotec Adam naší hry, složený ze samých áček (totiž Alexandr Alexandrovič Aljechin), prý nejednou postával nad partiemi šachových začátečníků. Postůjte, prosím, i vy.                                                            
    Průběhem černých padesátých let jsem si osvojil názor, že přijatý dámský gambit, hraný s černými kameny, má cosi do sebe. Bavte se, suďte a nezatracujte šachová neviňátka. Neboť také ony mají právo na život a na slast, kterou hříšníkům skýtá chvíle, kdy jim poražený soupeř podává ruku.
    Mým soupeřem byl tehdy Míla Nýdrle, inženýr, kandidát mistrovského titulu a všeobecně uznávaný přeborník proslulé šachové kavárny U Nováků. Autorita, humorista, teoretik, rutinovaný praktik, fištrón, fión, sympaťák, 
 
    Bílý: Nýdrle, černý: Houška. Přijatý dámský gambit. 1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Jf3 e6 4.e3 Jf6 5.Sxc4 c5 6.0-0 a6 7.De2 b5 8.Sb3 Sb7 9.Vd1 Jbd7 10.Jc3 Sd6 11.e4 cxd4 12.Jxd4 Db8 13.g3 b4 14.Jxe6 (Ať shoří statky!) fxe6 15.Sxe6 bxc3 16.SxJd7 Jxd7 17.Dh5+ g6 18.Dg4 Jc5 19.Sh6 Sxe4 20.Ve1 Kf7 (To už je povídka jen pro silné nervy, zdá se mi.) 21.Vad1 cxb2 (Drzost, cynismus, krása šachu!) 22.VxSe4 b1D (A stávám se bigamistou, heč!) 23.Df3+ Kg8 24.Ve8+ Dxe8 25.Dd5+ De6! 26.Dxa8+ (Je to zajisté silný úder, ale novákovský panovník Nýdrle zřejmě nevzal na vědomí existenci druhé dámy, jež ze mne učinila báječného bigamistu.) D(číslo 2)b8 27.Dxb8+ Sxb8 28.Vd8+ Kf7 29.Vxh8 De1+ 30.Kg2 Sd6 31.Vxh7+ Kf6 32.h4 Je4. Jak zní to slastné sousloví? Takhle: bílý vzdal.

    Dobrou noc. Pokračování příště, a to na stejné téma přijatého dámského gambitu. Opakuju po Ostapu Benderovi z humoresek o Zlatém telátku a o Dvanácti křeslech jeho sebevědomé zvolání: „Přehlídce velím já!“

Úno 1, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
1 února, 2010

Můj šachový hřích

 

Stojí psáno, že člověk poctivý, nevinný, ano i svatý, tu a tam zhřeší. Někdy si to prý ani neuvědomuje. A vidíte, já – ačkoli mě příroda neobdařila poctivou nevinností svatých – si svůj šachový hřích hořce uvědomuju. A víc než to: rozhodl jsem se k němu po 51 letech přiznat. Snad mi pak bude na onom lepším světě odpuštěno.
    Ale jedním dechem musím dodat, že jsem občas spáchal i leckterý nešachový hřích. Například jsem žvaníval víc, než se sluší a patří. Když někteří moji venkovští příbuzní spatřili, že u vody brejlím do kapesní šachovnice a hraju šachy sám se sebou, usoudili, že jsem postižen slabomyslností. A tišili mé podivínství slovy, že na podzim bude zase dobře. Tu jsem povstal v celé své smavé velikosti a pronesl řeč na obranu hry, jejíž krása jim, zaostalým, nebyla zjevena. Především jsem nevzdělané příbuzenstvo udivil sdělením, že šachy jsou hrou královskou: „Ale ne proto, velevážení, že se na šachovnici vyskytuje Jeho královské Veličenstvo – taková karta žije i v mariáši -, ale prostě z toho důvodu, že šachy jsou hrou nejdokonalejší ze všech her a hříček naší pošetilé sluneční soustavy.“ 
    Když jsem v ráži, nevím, kdy přestat. A když mám před světovým tribunálem obhájit naši posvátnou věc, hovořím horlivě a používám vznešených citátů. Nevím, kde jsem to vyčetl, ale rád říkávám, že šachy jsou zrcadlem života. „Je v nich všechno,“ planu a připadám si v tu chvíli tuze moudrým. „ Krása myšlenky i bída filozofie. Radost a utrpení. Víra, naděje i láska. Vtip a ironie. Prostě všechno.“
    A také – abych se vrátil k danému tématu – nízkost a hřích. V roce 1959 jsem byl účastníkem takzvané druhé etapy, z nichž pouze první dva měli nárok postoupit do čtvrtfinálového turnaje mistrovství republiky. Z našeho souboru AZKG (pozdější Pragovky) jsme startovali tři: Maximovič (mírný favorit), Ungrád (černý kůň, který by mohl překvapit) a já, který jsem věděl, že skončím někde v polovině pole (což se stalo).
    Snad může působit jako překvapení, že mi šlo v tom nevýznamně důležitém turnaji pouze a výlučně o to, aby zvítězil kámoš a pobratim Zdeněk Ungrád, redaktor Četky, který opovrhoval šachovou teorií, ale samorostlou výstavbou zahájení zdolával i velmi renomované soupeře. Například v pražské simultánce 1956 jako jediný ze všech i Salo Flohra.
    Hle, v čem záležel můj smrtelný hřích: Nadešlo poslední 11. kolo, v němž se střetnou Hašpl s Havlátem (proslulá šachová dvojčata Ha-Ha) a já s bílými nastupuju proti Ungrádovi. Všeobecně se očekává, že o fous lepší Hašpl zdolá svého kolegu Ha. Ale my zase víme, že v očekávaném případě musí zdatný Ungrád zvítězit nade mnou. Pročež jsem den předtím podstrčil (mea culpa, mea maxima culpa!) Zdeňkovi zápis vykonstruované partie s prosbou, aby ji podle daných not odehrál, aby mě razantně přehrál, aby hravě postoupil. Prozrazoval jsem v tom taháku, že vykročím dámským pěšcem, a předepsal jsem Ungrádovi, aby odpověděl c5.
    Když jsme si sedali k partii a černý dostal pokyn, aby pustil bílému hodiny, podal mi podle bontonu ruku a zahučel: „Tvůj navržený podvod nepřijímám. Já tě totiž porazím regulérně. A kdybych to nedokázal, pak ve čtvrtfinále nemám co pohledávat.“
    Táhnu d4 a čekám, že přítel se přece jen zapojí do scénáře a potěší mě odvetným c5. Jenže Zdeněk je hrdý a dar nepřijímá, jen račte se mnou nahlédnout do stařičkého partiáře.
    II. etapa, 14. května 1959, bílý Houška, černý Ungrád: 1.d4 Jf6 2.c4 g6 3.Jc3 Sg7 4.e4 d6 5.f3 Jbd7 6.Se3 e5 7.d5 Jb6 8.c5 dxc5 9.Sxc5 Jfd7 10.Se3 0-0 11.Sd3 De7 12.Jge2 f5 13.0-0 f4 14.Sf2 h5 (hr! na bílého)  15.Vc1 a6 16.a3 g5 17.Ja4 Jxa4 18.Dxa4 Jb6 19.Db3 Vf7 (favorit lehce tápe, outsidera posedá nenadálá chtivost pomsty) 20.Sxb6 cxb6 21.Dxb6 g4 22.Sc4 Kh7 23.d6 Df6 24.Sxf7 Dxf7 25.Vc7 (už troubějí na horách jeleni, že ano?) Dg6 26. Dc5 (černý krabatí čelo, kdežto bílého čelo se jasní, neboť oči pod ním vidí tři tahy dopředu) gxf3 27.Vxf3 Sg4 (komponuju elegantní pointu, ale napřed jdu obhlédnout vedlejší partii Ha versus Ha; i vidím a mrzutě sděluju svému soupeři, že Hašpl má už o figuru víc; a já stojím nadranc, rmoutí se můj soupeř, jejž se mi zželelo, takže jej znovu ujišťuju, že udělám vše pro vítězství jeho černých vojů; a místo rychlé a vítězné parády 28.Dxe5 Sxf3 29.Jxf4 hřeším, urážím bohyni Caissu a porážím se takto buransky:) gxf3 27.Vxf3 Sg4 28.Vf2 Dxe4 29.Jc3 Df5 30.Jd5 Db1 31.Dc1 Dxc1 32.Vxc1 Vd8 33.Jc3 Vxd6 34.Je4 Vd4 35.Jc5 Sc8 36.Jb3 Vd8 37.Jd2 Sf5 38.h3 Kg6 39.Jf3 Sf6 40.Vc7 e4 41.Je1 Sd4 42.Kf1 Sxf2 43.Kxf2 Vd2 44.Kf1 Vxb2 a bílý se konečně s úlevou vzdal.

    Za starších časů bývalo v módě se honosit vlastnictvím sportovního automobilu, dnešní snobové zase utrušují latinské průpovídky. Opičím se po nich a Caesarovým jazykem uzavírám svůj tragický příběh: Dixi et salvavi animam meam. Což v našem hlaholu znamená: Řekl jsem a spasil svou duši. (Ostatně – abyste věděli – mám jisté právo promlouvat latinsky: šest let nám byl na gymnáziu tento mrtvý jazyk každodenní živou potravou.)

Led 26, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
26 ledna, 2010

Šachy v Úzké ulici

Mým dlouholetým přítelem byl František Krčma, za normalizačních časů neudolatelný tajemník kaceřované Společnosti bratří Čapků. Seznámili jsme se u šachového stolku. Měli jsme se rádi. Ale když se rozběhly ručičky šachového orloje, přátelství se vytratilo.

    Elegán Krčma, gentleman anglického typu a vtipu, bonviván, vypravěč, suverén desaterých vědních a uměleckých disciplín, vyznačoval se dojemnou ctižádostí předstihnout mě v klubovém žebříčku aspoň o jedno místo. Svedli jsme spolu mnohé duely, ale lídr týmu Opočenský tvrdohlavě určoval sestavu tak, že mi dával přednost vždy o to jedno místo před sokem a přítelem Krčmou.
    Jindy a jinak a v jiných soutěžích byl ovšem Krčma vždycky první. Kdysi byl dokonce jako jeden z nejnadanějších středoškoláků představen prezidentu Masarykovi; a jako vysokoškolák se samými jedničkami v indexu slavnostně promoval sub auspiciis (pod patronátem) téhož profesora a prezidenta. Byl brankářem naší hokejové reprezentace, závodním lyžařem a atletem, po Josefu Laufrovi i sportovním rozhlasovým reportérem.
    Také jeho přítel spisovatel Edvard Valenta se stal Františkovou zásluhou mým (nikoli snad osobním přítelem, nýbrž) občasným šachovým soupeřem. V nepřítomnosti šachových figurek byl Valenta roztomilým společníkem, ale kostkovaná šachovnice v něm rozněcovala mnohou zlobu. Ovšemže výhradně tehdy, když přehlédl soupeřovu léčku a ztratil obyčejnského pióna, pěšce, sedláka neboli ťoka, píška či pika. Tu fortissimo klnul soupeři, sobě i osudu. Ale když naopak soupeře masíroval, bylo vidět, jak cílevědomě jde za zeleným světlem. Také on bydlel nedaleko Čapkovy vily v Úzké ulici.
    Kamarádi z nakladatelství Albatros mě vyzvali, abych se pokusil urychleně vypotit nějakou detektivku pro dvanáctileté čtenáře. Učinil jsem. Napínavá knížečka o 136 briliantech se líbila redakci, lektorům, dále mé manželce, avšak kupodivu nikoli Olegu Susovi, který ji v Kulturní tvorbě kapánek sepsul. Z kritického šmigrustu kolegy Olega jsem byl otráven. Krčma to okamžitě vycítil a přispěchal mě mušketýrsky podpořit svou pochvalou. Prý je, povídá, ten můj výplod docela fajn. A taky paní Olince se to prý velmi líbilo.
    Tomu jsem nechtěl jen tak bez důkazů uvěřit. Ale František mi s klidem golfového internacionála tlumočil pozvání vdovy po Karlu Čapkovi na zítřejší odpoledne. Prý na vlastní uši uslyším, jak Olga Scheinpflugová s Olegem nesouhlasí. Tak jsem se stal zprvu občasným, později dosti pravidelným návštěvníkem vily, na jejíž brance byla stále ještě cedulka s nápisem Dr. Karel Čapek. Nabízí se slovní hříčka, že mi v Úzké ulici bývalo úzko, ale v mžiku vyšlo najevo, že vdova po Karlu Velikém nemá ve zvyku přivádět hosty do úzkých.
    Karla Čapka jsem miloval od chlapeckých let a nosil jsem jeho jméno jako talisman ve svém srdci, ba i v srdci srdce svého, jak pravil Shakespeare. Obtěžoval jsem paní Olgu nekonečným seriálem otázek týkajících se jejího manžela. Ale vlastně jaképak obtěžoval? Protože Olga Scheinpflugová odpovídala na každou otázku docela ráda; i na takové ty dotěrné a choulostivé. Prostě jí bavilo bavit se o Čapkovi.
    Záhy ovšem přišla řeč na moji milovanou hru. A ptám se, zda její manžel hrál šachy. „Vaši otázce rozumím,“ usměje se herečka, „a vím, že vás zajímá. jak mohl jako nešachista zařadit do svého dramatu Matka šachovou vložku. Čapka totiž zajímalo skoro všechno a o tom, co dobře neznal, zašel vždycky pro poučení k odborníkovi. I v tomto případě se šel poradit s mistrem Pokorným, který řídil v Lidovkách šachovou rubriku.“
    Je nebezpečné dotýkat se drátů na zem spadlých a stejně tak je asi netaktní zlehčovat renomé spisovatele z nejmilovanějších, ale budiž. Mistr Amos Pokorný je v tom určitě nevinně, že proslulý spisovatel neporozuměl rozdílu mezi šachem skladebným, úlohovým, studijním a normální hrou. V Čapkově dramatu se totiž syn sklání nad nevyřešenou šachovou úlohou svého otce a chce ji dohrát, dokončit, ale nikoli tak, že by hodlal dovršit atak na černého krále, nýbrž chce furiantsky obrátit role a hnát černé figury do boje proti nenáviděným stoupencům bílého krále. Nelze to smlčet: slavná Čapkova Matka je v tomto detailu maličko kazová, ale ten, kdo ví, že drama má své vlastní zákony, odpustí, uzná, pochopí a porozumí.
    Jednou se mě paní Olga zeptala: „Ještě jste mi vlastně nikdy neřekl, která moje role a která moje kniha se vám aspoň trošku líbila.“ – Odpověděl jsem bez váhání: „Paní Warrenová ve Shawově Živnosti a Balada z Karlína. A nejen trošku, ale hodně.“ Za chvilku mi autorka přinesla řečenou knížku s kresbou Františka Tichého na přebalu a s tímto věnováním: „Panu redaktoru Vítězslavu Houškovi za jeho půvab, chytrost a slušnost. Olga Scheinpflugová, 1964.“
    „Vaše chvála mnoho platí, vašim slovům věříme,“ zpívají rodiče Mařenky Krušinové v Prodané nevěstě. A tak i já, račte staříkovi prominout ješitnost, chci po 46 letech té chvále a té dedikaci uvěřit.
    Šla do divadla dřív než jindy, protože měla premiéru a v ní hlavní roli. My jsme ještě s Krčmou bojovali o mistra Úzké ulice v šachu. Odcházela. Chtěl jsem ji povzbudit a popřát co největší úspěch. Zamračila se.
    „Tys tomu dal,“ slupl mi Krčma pěšáka, „to se hercům před premiérou neříká. Musíš přece říct, zlomte vaz, a symbolicky ji beze slin poplivat výkřikem tfuj, tfuj, tfuj!“
    Zjara 1968 přišli za mnou do Filatelie oba. Herečka i šachista. Předevčírem se vrátili z New Yorku. „A mluvili jste s ním?“ chci okamžitě vědět. – „S kým?“ staví se František nechápavým. A nabádá mě, abych se vyptával na cokoli jiného, jenom ne na Ferdinanda Peroutku. Protože prý i stěny mají uši.

    Za několik týdnů Olga Scheinpflugová zemřela. A Úzká ulice byla už dávno předtím přejmenována na Ulici bratří Čapků.

Led 15, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
15 ledna, 2010

Sebereflexe

Jsem vlastníkem jednoho jediného vnuka. Jmenuje se Karel a je mu jedenáct let. Má mnoho talentů a zálib. Například se sám od sebe vzdělal v dějepisných znalostech, že to až vzbuzuje všeobecný úžas. Onehda se mě zeptal, jestli něco vím o vylodění spojeneckých vojsk v Normandii. „To se ví, že vím,“ vypnu hruď, „já totiž, chlapče, tu dobu zažil. Když k tomu došlo, celá Praha tonula v nadšení. Vidím to jako dnes. Byl květen roku 1943…“

    „Vidíš to špatně,“ přeruší vnuk dědovo rozjímání. „Zaprvé to bylo až v čtyřiačtyřicátém roce a zadruhé to nebylo v květnu, ale v úterý šestého června.“
    Tak ho vidíte, rozumbradu a kluka prostořekého, který si snad myslí, že velkou lžící snědl všechnu moudrost světa. „A co takhle šachy,“ povídám mstivě, „nechceš si střihnout jednu partičku?“ – Chce, a to hned, a může jich být prý i vícero. Je těch partiček tedy vícero, ale starší maestro je nucen stále hrát bílými, neboť nejmladší šachista Houškova rodu si oblíbil černé kameny. Jděte ho, prosím, přesvědčit o nesmyslnosti tohoto stanoviska, mně se to dosud nepodařilo. Jinak všechna čest: hraje s vervou; ví, jak se s čím tahá; ví, co je mat, pat, jen to nechce vědět, že se nepovedené tahy – na Tahiti i u nás – zásadně nevracejí.
    Jednou jsem mu četl nějakou Nerudovu baladu a v té souvislosti povídám: „Všimni se, Karle, toho krásného slova balada. Tři slabiky spojené třemi nádhernými áčky, to je paráda, co říkáš?“
    Malý Karel říká, že takových parádních slov je určitě dost a dost. „Povídáš, že dost. Tak víš co? Najdi mi aspoň dva podobné zázraky, a pak uvidíme, jestli jsi taky nějaký takový zázrak.“
    Moje žena se mi za mladších let vysmívala, že se až tuze upínám ke třem písmenům abecedy, a sice F – F – Š, což bylo dlužno číst jako fotbal – filatelie – šachy. Mé přemoudřelé vnouče se zase až přespříliš upíná k divnopisu zemděj, což je třeba dešifrovat jako zeměpis – dějepis. Na mou výzvu si vám kliďánko otevřel rejstřík Atlasu a už za chvilku utrušoval požadovaná zázračná slova prošpikovaná znivými samohláskovými áčky: Alabama, Kanada, Madagaskar. A potom jen tak z pilnosti přidal áčkové nálezy z oblasti písmene K jako Karel, například katafalk, kaskáda, kasárna. katarakt, Kazachstán, kaplan, karafa. Načež vyslovil ještě dva objevy, o nichž řekl, že jsou obzvláště cenné, neboť sestávají dokonce ze čtyř slabik – karavana, katamaran. Dejte tomu dítěti do ruky pravidla českého pravopisu a on si hned poradí. Ale to prosím, jak račte uznat, není regulérní hra.
 
    „A co ty, šachový dědečku,“ dělá si ze mne, po Hurvínkově způsobu, šprťouchlata, „věděl bys taky o nějakých parádních áčkových slovech?“
    Toho bohdá nebude, aby blogujícího seniora potřelo dítě školou povinné; pročež se zadumám – a už to mám: „Tak dávej pozor, juniore, a ochutnej na půnebí, jak tajemná slova znějí: Na-va-ra, to zaprvé. A zadruhé obzvláště cenný, protože čtyřslabičný, Ca-pa-blan-ca. Víš, co ta jména znamenají?“
    Neví. Vždyť jsem vám přece říkal, že mládež je trošku netento, nevzdělaná. Takže vzdělané stáří placíruje své rozumy a poučuje:
„Tříslabičný Na-va-ra je David čili číman, bystrá hlava, toho času i náš nejúspěšnější ELO-man. A co se tkne čtyřslabičného Ca-pa-blan-ky, pak věz, že to byl mistr světa nad jiné proslulý, sebevědomý, šachový kumštýř, jakých je méně než nejmíň. Byl nejen hluboce přesvědčen o své nepřemožitelnosti, ale soudil, že on, první a jediný, odhalil veškeré možnosti a všechna tajemství šachové hry. Předpovídal, že až bude na zeměkouli víc takových neporazitelných Capablanků, že nikdo pak už nevyhraje a nikdo neprohraje, že šach zahyne remízovou smrtí.“
 
    Malý Karel H. se táže nejstaršího H., jestli se někdy s těmito áčkovými velmistry setkal. Pyšním se: „S Navarou ano, podal mi ruku a popřál mi mnoho zdaru ve vánočním rapid-turnaji; o Capablankovi mi jen vyprávěl mistr Zíta, který někdy v polovině třicátých let minulého století zatoužil si zahrát s bývalým světovým šampiónem, když přijel do Prahy, aspoň v simultánce. Hrál, bojoval, bránil se, partii dotahal až do koncovky své osamělé věže proti soupeřově věži a střelci. Je to teoreticky sporná situace. Však taky mladý pražský mistr Zíta už dvakrát nabídl remízu a znovu naznačoval, že tuhle partii nevyhraje kubánský velmistr ani do rána. Capablanca stroze odpověděl: Look in the book! (Podívejte se do knížky.) A zanedlouho opravdu zvítězil.“
    Zatímco takhle poutavě vyprávím, hněte si malý Karel H. bradu a pak vyhrkne: „Ale proč se párat pořád jen s těmi áčky? Copak éčko není taky pěkná samohláska?“

    Uznávám, že je. Načež Karlíček triumfuje: „V tom případě mám pětislabičnou parádu: SEBEREFLEXE.“

Led 7, 2010Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
7 ledna, 2010

Romance novoroční

Ostatně soudím, že při střídě dvou letopočtů se sluší otevřít Knihu knih a pokochat se češtinou Bible kralické. Nuže: 1. epištola sv. Pavla ke Korintským, kapitola 13, verš 11, kdež stojí psáno: „Dokudž jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, myslil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, ale když jsem učiněn muž, opustil jsem dětinské věci.“
Pokud jde o mne: Když jsem byl dítětem, dětinsky jsem se těšíval na mystérium Štědrého večera. A když jsem povyrostl, s šibalskou jiskrou v oku jsem očekával všeliká gaudia, jež lidstvu skytne svátek sv. Silvestra. Nu, a když jsem byl učiněn mužem, těšíval jsem se jako malé dítě na Velký blicák, který se koncem každého roku konával ve Sjezdovém paláci Julia Fulia. Dokonce jsem jednou kvůli této každoroční úžasné události připravil rodinu o připravenou lyžařskou turistiku.
   Na Silvestra 1956 měla moje žena lékařskou pohotovost, pročež jsem si pohotově vymyslel náhradní program. V novoměstské restauraci Rotisserie jsem zamluvil stůl pro čtyři šachisty. Osoby a obsazení: mezinárodní mistr Karel Opočenský, jazykový korektor a korektní šachový nadšenec Vítězslav H., několikanásobná šachová přebornice Nina Hrušková-Bělská a její muž Alois Hruška, kandidát mistrovského titulu i mistrovský tvůrce humoru, jemuž se říkává suchý.
    Lojzu Hrušku měl rád úplně každý. Snad s výjimkou těch několika  „porušovatelů socialistické zákonnosti“, kteří na počátku zběsilých padesátých let odsoudili vysokého prvorepublikového důstojníka Hrušku k trestu smrti. Tah en passant: Lojzův otec byl silný šachový hráč. Byl členem Šachového klubu Dobruský a po skončení proslulého Velikonočního turnaje 1943 se zúčastnil i velkého bleskové turnaje, v němž obstál. Jen se podívejme: 22 účastníků, mezi nimi mnoho slavných jmen; zvítězil Aljechin (19 ½ z 21 partií), pouze jedna remíza a jedna prohra – s Opočenským, který skončil na skvělém druhém místě před Keresem, Lokvencem, Sämischem, Zítou; o 8. – 9. místo se dělili Hruška a Šajtar, kdežto Pachman byl až za nimi; do té bleskovkové merendy se odvážila vkročit i jedna žena (Růženka Suchá-Dobiášová), leč neulovila ani půl bodíku – tak nemilosrdných bylo tenkrát těch 21 šachových pánů.
    Tak tedy sedíme v Rotisserii, čekáme na příchod Nového roku a bavíme se. O kom, o čem? Dá rozum, že o šachu a šachistech. Opo pamatuje kdekoho a kdeco, každého z nás přísedících si velkolepě dobírá, mě ovšem nejvíc: prý jsem jen taková pilná pracovitá včelička, které chybí to, čím on - Op, Opo a Veleop – mocně oplývá, totiž velkorysost a nadhled. Nina dává k lepšímu zkazky o svém šachovém mládí, jež prožila v zemi za Uralem, Lojza mě vybízí k partičce naslepo: „Že jsi o fous mladší, máš bílé.“
    Nina s nespolečenským námětem svého manžela nesouhlasí, nýbrž zlehčuje naše šachové kvality: „Žádné takové, páni kluci. Jste ve společnosti a ne někde v kavárně U Nováků. A vůbec – beztak to hrajete, jako když se pes pase.“ S tím ovšem tvrdě nesouhlasíme a kupodivu ani Opo nemá námitky proti chystanému šachovému skeči: „Jen je nechte, Nino, ať nás hoši trochu obveselí. Jsem jen zvědav, kam až to dotahají.“
    Silvestrovskou partii soupeřů, jejichž příjmení byla, až na jedno písmenko, zcela shodná (Houška-Hruška), jsem si výjimečně nezapamatoval, nezapsal, pouze vím, že to byla italská, že jsme své tahy tiše šeptali, abychom neničili rozhovor přeborníka s přebornicí. Tak plynul silvestrovský večer. Pili jsme bílý veltlín a pak hýřivý a velkorysý světák Opo poručil přinést sekt. Ťukali jsme si sklem šampusek, pronášeli tradiční mudrosloví, vinšovali si štěstí a hlavně zdraví (neboť tenkrát ještě nebylo v módě říkat štěstíčko a zdravíčko). Když Opočenský přisunul svou sklenku k mojí, pošeptal mi: „Tu věž mu klidně nechte a obětujte střelce na h6.“
    Dotahali jsme to do konce partie, do konce šestapadesátého roku, ba až do začátku roku 1957. Kdo zvítězil a kdo prohrál, už nevím. Jen vím, že to pak trvalo dalších třiatřicet stříbrných stříkaček a dusných let, než to prasklo před Uralem i za Uralem, před berlínskou i za berlínskou zdí.
    Vesele do nového roku, přátelé! Uvolněme všechny šachové sloupce a diagonály toleranci, diskusi, humanitě! Přání pokakaného štěstíčka přenechejme včerejšku. O tu napadenou věž se nestarejte, nýbrž obětujte laufra na h6!

Pro 30, 2009Vítězslav Houška
Blog Vítězslava Houšky
30 prosince, 2009
4. stránka z celkem 6« První«...23456»
Další články autora
[custom_widget_pro_zobrazeni_blogu]
Nejnovější příspěvky
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025: Šachy na Pražském hradě i v perle secese
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025 STREAM
  • ČEZ CHESS TROPHY 2025
    Světová jednička přijíždí do Prahy
  • ČEZ CHESS TROPHY 2024
    Izrael poráží české velmistry
  • Palba ostrými černými
Nejnovější komentáře
    FIDE - Mezinárodní šachová federace sdružující šachysty z celého světa. www.fide.com
    ECU - Evropská šachová unie sdružuje evropské šachové federace. www.europechess.org
    Šachový svaz ČR - sdružuje šachysty v české republice. www.nss.cz
    Pražská šachová společnost, z.s. Email: prazska.sachova@gmail.com IČO: 26669897 Sídlo: Na zájezdu 1940/6
    2025 © Praguechess
    Truemag theme by StrictThemes