Unikátní šachový turnaj ve vlaku, který již potřetí připravila Pražská šachová společnost ve spolupráci s Českými drahami, vybízí šachového pamětníky a historiky pátrat v zaprášených archívech, zda se v minulosti již nějaké šachového klání na kolejích neuskutečnilo.
Několikadenní mezinárodní šachový turnaj ve speciálním vlaku se nikdy před akcí Pražské šachové společnosti a Českých drah neuskutečnil, ale několik prorockých akcí je možné najít. Ponořte se do šachově železničářské historie a neodoláte-li vábení, přihlašte se do Šachového vlaku 2016.
Teď už se ale potápíme do hlubin sedmdesátých let minulého století. Šachový historik Jan Kalendovský vzpomíná, že v roce 1979 při návratu z ligového utkání sehrál ve vlaku malý zápas s vicemistrem světa zrakově postižených šachistů JUDr. Jaromírem Florianem.
Raimund Leiner z oddílu TJ Lokomotiva Praha zase připomněl výroční schůze jejich klubu, které pořádali v osmdesátých letech v jídelním voze na trase Praha – České Budějovice.
Novějšího data – únor 2011 – pak je exhibice mezi exmistrem světa Anatolijem Karpovem a aktuálním mistrem světa Viswanathanem Anandem. V superrychlíku na trati Madrid – Valencie, který se řítil 300kilometrovou rychlostí, sehráli velmistři dvě menší simultánky. „Poprvé v životě hraji za šachovnicí ve vlaku. Mnohokrát jsem hrál na cestě s přáteli, ale jenom slovně. Pohyb vlaku – to je výzva navíc v každé partii,“ prohlásil Karpov a doporučil klientům španělské železniční společnosti Renfe využívat cílevědomě jízdy vlakem s cílem hrát šachy.
Mistr světa Viswanathan Anand hraje simultánku ve španělském rychlíku z Madridu do Valencie
Nejblíže k Šachovém vlaku, kterým můžete cestovat od 11. do 15. října 2013 po trase Praha – Regensburg – Innsbruck – Salzburg – Český Krumlov – Praha, měla jubilejní jízda ruského vlaku Rossija v roce 2006, při které se uskutečnil také šachový turnaj.
V zelené kostkované košili je vítěz turnaje z cesty Jubilejního vlaku Rossija Anatolij Nikolajevič Nestěren
Po těchto časech, které svojí romantikou mohou připomínat fotbal s hadrákem na dvorku pavlačových domů, přišel říjen 2011 a s ním i první mezinárodní šachový turnaj ve speciálně vypraveném vlaku. Pražská šachová společnost ve spolupráci s Českými drahami tehdy připravili pro šachisty vlak o devíti vagónech, který jel po trase Praha – Vídeň – Budapešť – Bratislava – Krakov – Praha a ve kterém se hrál 15kolový turnaj v rapid šachu, v němž zvítězil IM Richard Biolek.
O rok později – v říjnu 2012 – jel Šachový vlak po trase Praha – Drážďany – Wroclaw – Piešťany – Vídeň – Praha a ve 13kolovém rapid turnaji zvítězil GM Martin Petr.
V další letech Šachový vlak projížděl dalšími městy střední Evropy a vítězi turnaje ve vlaku se ještě stali GM Vlastimil Hort, GM Ian Roggers a GM Julio Sadorra. Kdo přijede letos z alpských městeček zpět do České republiky jako vítěz Šachového vlaku 2016?
Připraveno s použitím materiálů Jana Kalendovského
Napsat komentář